View Single Post
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Nå er ikke jeg noen geopolitisk ekspert, men jeg kan ikke se at noen er tjent med at dette går videre til en større konflikt.

USA og Russland kan sitte, som de har gjort i hundre år, og bitche på hverandre og bedrive skinnhellig hyklerirunking, kjempe idiotiske proxy-kriger og dra med seg alskens land i driten sin, kort sagt: holde på som vanlig. Sabelraslingen er muligens såpass intens at folk over hele verden får tinnitus, men alle de større spillerne er fortsatt låst fast i mer eller mindre samme dynamikk som tidligere. Vi kom oss gjennom Cuba-krisen - og da var vel situasjonen en tanke mer febrilsk paranoid enn dette - kommunikasjonen er bedre nå, og den politiske manøvreringen har vel strengt tatt ikke greid å endre selve fundamentet vi har i MAD.

Minutter etter at en hvilken som helst "makt" fyrer av noe kjernefysisk faenskap er de ganske fucked - dette gjelder for alle parter, og de aller fleste som er i en posisjon til å kunne gjøre det er klar over dette.

Slik jeg ser det er vi temmelig trygge. Hvis noen skulle startet et faktisk kjernefysisk angrep i dagens klima (og etter alt å dømme vil "dagens klima" utgjøre den mest stabile mulige situasjonen tenkelig, og dermed vare) må de i tillegg være totalt kokko nok til å skjønne at det er selvmord og ikke bry seg.