View Single Post
0.6? 0.2?
Dere snakker om Subutex, og det finnes kun 2.0 mg og 8.0 mg tabletter med Subutex.

Til trådstarter:

Om du virkelig er på 0.6mg Buprenorfin er du nesten i mål, men må jo være umulig dele så nøyaktig.

Jeg har sluttet med 8mg-Subutex på følgende måte, og det var så godt som smertefritt!


Når jeg var klar til å trappe ned ba jeg legen om å få 2mg Subutex-tabletter istedet for 8mg-tabletter, slik at jeg kunne trappe ned i eget tempo.

Kjapt og enkelt i starten (fra å være tilvendt 8mg Subutex døgnet):

Ta 3 stk 2mg Subutex-tabletter (6mg).
Stå på dette helt til du er frisk, så minker du mer:

Ta 2 stk 2mg Subutex-tabletter (4mg).
Igjen, vent til du er frisk før du går videre ned:

Ta 1 stk 2mg Subutex døgnet.

Og når du er klar til å slutte:

Fra 2mg Subutex-tabletter og til ingenting er det mest kompliserte.

Be legen om Temgesic (nøyaktig samme innholds-stoff som Subutex bare MYE lavere dose).

Temgesic kommer i 0.2mg og 0.4mg tabletter.

De er svake: Hele 40 stk 0.2mg Temgesic-tabletter tilsvarer bare 1 stk 8mg-Subutex.


Så når jeg var tilvendt 2 mg Subutex fikk jeg Temgesic og avsluttet nedtrappingen slik:

3 x 0.4 mg Temgesic døgnet (=1.2mg buprenorfin døgnet). Stå på dette til du er frisk igjen.

3 x 0.2 mg Temgesic døgnet (=0.6mg buprenorfin døgnet). Stå på dette til du er frisk igjen.


Derifra er det bare å slutte helt, evt ta noen av de små 0.2mg Temgesic'ene ved behov en kort periode.

NB: Temgesic varer ikke 1 døgn, grunnet den lave dosen, er derfor det er normalt med 3 tabletter døgnet.


Kort sagt: 8mg, 6mg, 4mg, 2mg, 1.2mg og til slutt 0.6mg.

Dette kan du bruke så lang tid på som du trenger, spesielt om du er i LAR.
Om du er i LAR, og de prøver si Temgesic ikke er LAR-medisin, så er det bare tull - jeg og flere andre tidligere LAR-pasienter har fått dette når vi frivillig slutter.
Sist endret av flanør; 1. august 2022 kl. 11:40.