View Single Post
Sitat av *pi Vis innlegg
Det er veldig sant. Flere serier på flere sesonger er altfor mye. Men én serie på seks episoder mener jeg er sammenliknbart med en bok, oppramsing av handlingsreferat er en vanlig grøft man uansett bør unngå.



Du må selvsagt kunne henvise til teori når du tolker f eks en film, men jeg tror ikke nødvendigvis en bok må være objekt for analysen. Det bør ikke være et krav i alle fall, et utvidet tekstbegrep omfatter også film. Jeg ser egentlig ikke helt forskjellen på å skrive om en film eller (kort) serie og å skrive om en bok, gitt at det ikke dreier seg om 50 timer TV som du sier. I starten snakket ts om å sammenlikne retorikken til hovedpersonene i to serier, det kunne funket å velge ut en episode av hver og analysere en spesifikk tale av hver person eller noe. Skal man sammenlikne må man sammenlikne noe spesifikt, ikke "virkemidler".
Vis hele sitatet...
Nei, ei bok treng ikkje vere objekt for analyse, men ein bør jo ha ei eller anna sekundærkjelde ein viser til, og dette bør vere tekst. Det er fullt mogleg å gjere noko alà det du seier, men sjølv om eg t.d har sett Breaking Bad før, måtte i alle fall eg brukt lang tid på å finne attende til talen, funne relevant kontekst ol, og det hadde gått vekk masse unødvendig tid som eg heller kunne nytta på å lese ein kortare tekst. Retorikk kan vere norskfagleg, men eg synst det er å trekke strikken å analysere to amerikanske seriar.