View Single Post
Noen av problemstillingene er litt for vide, og det skal godt gjøres å komme unna å lese en del når du trekker inn "norrøn litteratur" i problemstillingen. Også skeptisk til å sammenlikne Tolkien-mytologien, for det er et ganske avansertunivers, kun basert på filmene. Om det ikke er kun lesing du sliter med, så kan det fort bli veldig mye å strukturere i en vid oppgave.

Hvorfor det norrøne har fått et sånt oppsving de siste årene kan være en interessant og overkommelig oppgave, tenker jeg. Her er det som du sier også noen norske produksjoner å ta tak i, som gjør det mer relevant for faget. Hva er greia med denne Viking-dilla? Er det ren superheltfiksjon eller er det noe annet? I Beforeigners kommer de fortidige inn som picaro-figurer, mistilpassede og komiske synliggjør de trekk ved vårt moderne samfunn (fremmedfrykt, for eksempel). Det ironieres også over fortidsnostalgien som serien muligens er en del av, for eksempel ved moderne mennesker som er "født i feil tid" og føler seg mer hjemme i steinalderen. Er det en kollektiv identitetskrise i individualismens tid som gjør at vi lengter etter et samfunn tuftet på røtter, ætt og lagnad?

Ragnarok er på en måte en standard coming-of-age superheltserie, men drar inn klimaendringer, vår tids ragnarok-scenario. Nå skal ikke jeg påstå at det er en veldig god serie, men det er litt påfallende at den er slaktet i norske medier og får 7,6 på imdb og er den fjerde mest populære serien i UK så vidt jeg husker. Ett eller annet treffer, og det er muligens ikke det kunstneriske.

Dette tror jeg skal være fullt overkommelig å si noe om uten å lese noe særlig.