View Single Post
Sitat av vindaloo Vis innlegg
WOW Bra!
you have come a long way my son!

Tenker du kommer til å levere en killer oppgave uansett hva du velger.
Vis hele sitatet...
Hehe, takk for det. Skal si ifra i tråden hvordan karakter jeg får (fingers crossed )




Tror jeg muligens har klart å begrense valgene av tema og problemstilling ned til dette (begrense betyr at jeg sitter med 9 valg av problemstilling tho )

Emne: Norrøn mytologi og norrøn litteratur --> påvirkning på populærkulturen / film & tv-serier + tegneserier.


Valg 1) Hvordan har norrøn mytologi og litteratur påvirket populærkulturen? Med fokus på film og tv, men også trekke inn bla tegneserier.

Her tenkte jeg kanskje legge mest eller mer vekt på å sammenligne Thor 3, altså «Thor Ragnarok» mot en dansk bok som heter «Ragnarok», utgitt i år 1902 der en dansk filolog, kort fortalt:

Prøver å finne ut av hva ragnarok betyr ifølge det store Eddadiktet Völuspá – Vølvens Spådom. Hvordan vi skal forstå kampen mellom guder og jotner, gudenes fall og menneskenes undergang osv osv …

Er på 128 sider, noe jeg skal klare å PRESSE meg til å lese gjennom vil jeg tro. Det viktigste i det minste



Valg 2) På hvilken måte har popkulturen gjenopplivet / gjort norrøn mytologi «populært igjen»?


Valg 3) Sammenligne norrøn myologi og litteratur med filmer og serier som er påvirket eller basert på norrøn mytologi og finne ut av til hvilken grad film/tv/serier/tegneserier/populærkulturen er påvirket av norrøn mytologi og hvilke virkemidler som er brukt for å fremstille den norrøne mytologien og litteraturen?


Valg 4) Til hvilken grad er det norrøne fremstilt som realistisk (ekte/ikke «edited»)?


Valg 5) Hvorfor har norrøn mytologi plutselig fått en renessanse i populærkulturen?


Valg 6) Sammenligne The Hobbit trilogien og Lord of The Rings trilogien og Thor trilogien - Hvordan har norrøn litteratur og mytologi påvirket disse trilogiene?


Valg 7) Sammenligne Thor i Marvel Comics mot Thor i MCU (Marvel cinematic universe – MAO: filmene) - Virkemidler brukt fra norrøne mytologi/litteratur?


Valg 8) Denne faller også valg 1, 3 osv men kunne gått mer i dybden på den norske serien «Ragnarok» som ble gitt ut på Netflix nå i 2020, sesong 1 vertfall. Har dog ikke sett serien. Men den handler om:

"A small Norwegian town experiencing warm winters and violent downpours seems to be headed for another Ragnarok -- unless someone intervenes in time."

Sammenligne serien med evt boken Ragnarok + norrøn mytologi/litteratur.

Valg 9) Siste valget. Er norrøn mytologi og/eller norrøn litteratur det som kan «redde» norsk film? Sammenligne norske tv serier om norrøn mytologi og litteratur og finne ut om «det kan redde norsk film».




Jeg vil også trekke inn (på en eller annen måte) hvordan mandag, tirsdag, onsdag, torsdag, fredag og søndag har fått navn etter norrøne guder eller norrøn mytologi.

Fra https://www.khm.uio.no/besok-oss/vik...ukedagene.html og youtube.

Søndag og mandag
En mann som het Mundfari hadde to barn, en datter han kalte for Sol og en sønn han kalte for Måne / Mani. Gudene likte ikke at Mundfari hadde kalt datteren opp etter solen. Som straff måtte hun derfor ustanselig trekke den virkelige solen over himmelen. Gudene likte heller ikke at Mani ble kalt opp etter månen, så han måtte trekke månen over himmelen.

Tirsdag er Tyrs dag. Tyr var Odins sønn og var en krigs-gud. Tirsdager var en god dag å starte en krig på.

Onsdag er Odins dag og oppkalt etter han. Når kristendommen kom, var det vanskelig for prestene at en dag skulle være kalt opp etter den viktigste hedenske guden. Derfor prøvde de å kalle den midterste dagen i uka for midtuke. Det slo ikke noe særlig an, bortsett fra i Tyskland hvor onsdag fortsatt heter Mittwoch.

Torsdag er Tors dag og oppkalt etter han. Det var vikingenes mest hellige dag. For eksempel skulle viktige møter og ting helst starte på en torsdag. Folk trodde at det var en spesielt magisk dag og at all magi virket best. Dette var heksenes dag.

Fredag var Frigg og Frøyas dag. De to var kjærlighetsgudinner og fredag var dagen for kjærlighet.

Lørdag var dagen for renslighet og vask, har ingen tilknytning til norrøn mytologi (som jeg fant ut av).




Noen som har noen mening om det er "gode" problemstillinger? Skal klare å besvare de godt nok, men vil gjerne bare høre andre sine meninger

Sitat av playboyboler89 Vis innlegg
Jeg fikk ha: Undergrunns hip-hop sett i lys av realismen
Budskap, hensikt og tema i Kartellens musikk?
Er nok mange muligheter om du er kreativ.
Lærer og sensor ble svært fornøyd og sa at det var godt med noe annet enn de klassiske problemstillingene, nyromantikken osv.
Vis hele sitatet...
Interessant problemstilling. Var det muntlig eller skriftlig? Muntlig vil jeg tro siden du nevner at sensor også var fornøyd?
Sist endret av Egilsom1234; 16. februar 2020 kl. 13:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.