View Single Post
Meditasjonserfaring mtp bruk av psykadelika.
Det som skjer på en trip er på mange måter likt det som skjer når en mediterer. Man må gjerne meditere hver dag over tid for å oppleve desse effektene.
Dvs at en ofte får en slags avstand til tankene sine, forstår at tanker er noe som kommer og går, ikke noe farlig, men mer plagsomt.
En kan også oppleve fravær av tanker. Det kan være uvant og skremmende. En kan oppleve øresus, men dette kommer også av at blir mer oppmerksom, og legger merke til noe som har vært der hele tiden. Dette er ikke tinnitus, men en slags summing som er berloligemde. Kan bli utrolig høy på psykadelika, da er det ikke så beroligende men det går over. Det kan være at en legger merke til denne pga fravær av tanker. Litt stillere sinn. Når jeg sier fravær av tanker er dette heller sjelden, men la oss si at du tenker en tanke i gangen i stedet for 3. Men om du skulle få mindrace med 10 tanker om gangen er dette også lettere å takle om du har en viss avstand til de.
Også, dette med å se seg selv i et større perspektiv. Se seg selv nærmest i 3.person. At en bare blir et vitne.... Har lest om at folk syns dette er skremmende. Men innen meditasjon er dette en del av utviklingen. Og har vært veldig bra for meg. Noen kaller det egodød, det vet jeg ikke helt...
Så desse to tingne har hjulpet meg tror jeg. Avstand til tankene og å se seg selv i et annet perspektiv.
Kan også nevne ut av kroppen opplevelser som ikke er uvanlig i meditasjon og psykalelika. (også ketamin.)

Vanskelig å si hva som er den mest krevende fasen, da det varer så lenge og kan komme litt i bølger. Men hvis jeg skulle hatt sitter ville jeg valgt å ha det fra 3-4 timer til ca 15 timer. Da begynner du å bli vandt til det, og det blir sannsynligvis ikke noe verre etter det. Som sagt, hvis du har noen som kan komme innom i ny og ne er det kanskje bra. Evt at du ringer dem og sier at de ikke trenger...