View Single Post
KasperAG's Avatar
Trådstarter
105
Sitat av KingofSpades Vis innlegg
Veldig kult å lese! Og jeg fikk jo selv svar på hvorfor jeg har vært så glad i det siste. Ketamin må være svaret. Fikk ikke IV behandling sånn som deg da, men jeg var ikke klar over at det kunne ha den effekten. Og jeg gjorde litt research før jeg prøvde det...
Vis hele sitatet...
Så bra! Leger jeg har snakket med som har brukt ketamin il behandling av depresjon/angst/ptsd på tusenvis av pasienter sier at 70% får denne effekten, hvor disse mørke tingene forsvinner. For noen kan den gode tilstanden vare i en måned, for andre over et halvt år. Ketamin har jo også blitt godkjent til behandling av bl. annet depresjon i form av nesesprayen Spravato over store deler av verden nå - også i Norge. Det er ikke tilgjengelig her til lands selv om det er godkjent, kommer muligens i løpet av året etter hva jeg hører. Da blir det trolig slik at sprayen oppbevares hos eksempelvis fastlegen, og så må du dra dit hver gang du skal ha.

Forøvrig ble Ketamin først anerkjent som behandlingsform og godkjent etter at Big Pharma-selskapet Janssen fikk patent på den ene halvdelen av Ketamin og fremstilte denne sprayen. Sprayen koster forøvrig mellom 5000-9000 kroner i USA - så med man får det på blå resept her til lands blir det neppe et alternativt for mange av oss.

Dersom et legemiddelskap skulle klare å få et patent på en eller annen LSD-avart tar det neppe lang tid før også dette blir godkjent som behandling. Dette er prisen for å leve under kapitalismens vinger. Det er pengene - ikke fornuften og ønsket om å gi folk et liv verdt å leve - som avgjør alt.