View Single Post
Jeg har et par produkter jeg synes leverer over det meste annet på markedet. Jeg tør ikke påstå at alle (eller for den saks skyld noen) er tilgjengelige utenfor vestlandet, dette er småskalaprodusenter uten de største distribusjonsavtaler. Alle er uansett å oppdrive i dagligvarebutikker i sine områder:
- Vossasmøret. Smør er ikke bare smør. Vossasmøret er et smør som er ganske kraftig på smak, og som er så nært tradisjonelt stølssmør som man kan komme.
- Nøring Opal dessertplomme. Et usedvanlig godt utgangspunkt for en dessert. Kan også spises alene.
- Morgonyr fra Valldal Safteri. Jordbær- og bringebærsyltetøy med et hint av eple, utmerket som pålegg på nystekt grovbrød.
- Kandals kjelår. Vidarlo anbefaler samme produsents geitepølse, og jeg er ikke uenig, men av alle produktene til Kandal er det nok kjelåret som står sterkest for min del. Det egner seg godt til både grilling og steking, og er mer anvendelig enn tilsvarende produkter av sau.
- Bakar Jons havrekjeks. Disse har jeg ved flere anledninger kjørt 40-50 mil på en dag for å kjøpe, og det skyldes enkelt og greit at man ikke kan anse seg selv som et sivilisert menneske uten å ha noen bokser stående. Det finnes ikke kjeks som kan konkurrere.