View Single Post
Sitat av magnusronning Vis innlegg
Jeg tror ikke Norge vil legalisere, ikke på grunn av helsen til andre folk, men på grunn av at de ikke tjener nok penger på det. Jeg skal prøve å forklare det nå. I dag sender leger ut resepter i hytt og pine uten å tenke seg om. Mange av disse reseptene er resepter på piller som er mye farligere enn cannabis. På dokumentaren jeg nevnte over her, culture high, får vi se en ung gutt som har gått på 24-25 piller hver eneste dag i fem(?) år. Mange av disse pillene er utrolig farlig, og bør ikke gis til barn. Han ble avhengig av disse pillene og måtte på avrusning. de hadde ett valg igjen og det var medisinsk marijuana. Vet du hva? han sluttet med alle anfallene han pleide å ha, ble mye bedre og gikk fra 25 piller daglig til 2 piller, bare på grunn av at han fikk medisinsk marijuana. Grunnen til at jeg tar opp dette er fordi jeg skal prøve å forklare så godt jeg kan når jeg sier at staten ikke tjener nok penger på det. Hva koster mest tror du? å ta 25 (forskjellige) piller hver dag, eller litt medisinsk maijuana? det er nok pillene. Hvis staten legaliserer vil de tape på det, og alt staten bryr seg om er vel penger? mennesker er det nok av her i verden, hvorfor skal de bry som om individets beste?
Vis hele sitatet...
Tror du virkelig staten Norge holder cannabis ulovlig for å pushe piller til pasienter? Det eksisterer et stort lobbyistmiljø i USA, men jeg tviler sterkt på at legemiddelindustrien jobber hardt for å holde cannabis kriminelt for å selge flere piller. Eksempelvis har jo GWPharma fått tillatelse til å selge Sativex i Norge (en spray mot MS med små mengder cannabinoider).

For ikke så alt for lenge siden ble en veldig god kompis av meg tatt for å kjøre i «ruset» tilstand. Han hadde vært hos en annen kompis og tatt seg en joint en fredagskveld. Klokken ett på natta når han skulle hjem (ca 2timer etter jointen) kjørte han bilen sin sakte hjemover, og han skulle ikke ut på noe stor vei, bare en kilometer lenger opp. Må også legge til at kompisen min ikke er noe råkjører. Politiet stopper han og tar han med seg til politistasjonen pga mistanke etter å ha kjørt hjem fra kompisen sin (denne kompisen er en kjenning av politiet). På politistasjonen tok de blodprøve osv.
Vis hele sitatet...
Dette ser jeg også på som et veldig dårlig argument for legalisering. Selv om det hadde vært legalt med cannabis i Norge kan du banne på at det fortsatt hadde vært forbudt å kjøre i ruset tilstand. At kompisen din ikke forstår de enkleste av trafikkregler er hans skyld, ikke norsk politikk.

I tillegg er det forbudt å kjøre "pillefjern" i Norge, så ser ikke helt argumentet ditt med det. Her er Lovdata sin tabell for konvertering av andre rusmidler til promille: https://lovdata.no/dokument/SF/forsk...-85#KAPITTEL_1. Som du ser er alt av piller nevnt der.
Sist endret av Uglemos; 11. februar 2016 kl. 16:01.