View Single Post
Sitat av nomore Vis innlegg
Nå legger du to forutsetninger til grunn;
- at husleier legger opp til en lovlig depositumskonto
- at kontrakten tar forbehold om gyldighet kun dersom depositum er innbetalt

Ingen av disse delene er her sikkert eller kommer frem fra trådstarter.

Kort oppsummert, dersom utleier ikke har tatt det med som et punkt i kontrakten at den først blir gyldig når depositum er innbetalt så anses fortsatt kontrakten som gyldig og inngått når den er signert og begge parter er enige om det viktigste i leieforholdet. Noe de virker å ha vært her. Da vil de samme forpliktelsene gjelder for depositummet som for husleie, selv om de er to forskjellige forpliktelser for leietaker.

Og jeg kan vanskelig se at utleier kan anse vilkåret om depositum som alvorlig misligholdt dersom en ikke har lagt til rette for å opprette en depositumskonto. Men igjen, dette er en av de tingene eg har ønske om at trådstarter svarer på om stemmer eller ikke.
Vis hele sitatet...
Iom at leietaker har fått nøklene så er leieforholdet startet og kontrakten er gyldig (i følge loven) .
Men det er tydelig at det fra utleiers side har vært en forventning om at depositumet skulle blitt innbetalt ganske umiddelbart pga av smsen som kom.

Og slik jeg leser saken så er min personlige mening at TS enten ikke selv vet alt som er blitt sagt eller så får vi servert en pyntet versjon av saken.

Men TS sier selv at de er inneforstått med at leietaker har brutt vilkåret i kontrakten, loven sier at mangel på å oppfylle vilkår i kontrakten er grunn til å heve den.
Det er kun ved manglende betaling av husleie det må gå en viss tid før det blir vesentlig mislighold.

Men utleier skulle heller aldri gitt leietaker nøklene før det var innbetalt. Men for alt vi vet har leietaker sagt at depositumet allerede var overført og på vei i systemet så det blir bare spekulasjoner fra min side.