View Single Post
Hello!
Jeg trenger at dere bekrefter at det jeg skriver er korrekt, så jeg ikke driter meg kraftig ut ikveld. Jeg har nemlig sagt at jeg har masse juridisk kompetanse og erfaring med utleie av leiligheter. Det er sant, men jeg håper ikke at jeg tar feil.

Case: Min kompis og utleier har signert leiekontrakt for en sokkelleilighet. Utleier bor i leiligheten over. Kontrakten ble signert i slutten av juni.

Min kompis har ikke ordnet med depositum enda. Ikke så viktig, men årsaken er at han ikke har fått tilbake depositum fra forrige leieforhold før idag. Nevner det uansett i tilfelle noen skulle spørre.

Min kompis dro så til Oslo en liten tur, han er egentlig derfra.
Utleier sendte SMS den 4. juli og sa at han må flytte ut innen 9. juli fordi han ikke har betalt depositum. Jeg er usikker på om utleier vil ha depositum på sin egen konto, eller opprette depositumskonto. Det korrekte er å opprette depositumskonto. Det vet jeg.

Jeg har ikke sett kontrakten, så jeg tar i utgangspunkt hva kompisen min har fortalt. Kontrakten får jeg se først idag. Om ikke utleier har stjålet den da. Dere får se lenger ned hva jeg mener med at utleier har stjålet kontrakten.

Kompisen min har fått nøkkel, kontrakt er signert, han har flyttet inn alle tingene hans. Det gjorde han ganske umiddelbart etter at kontrakten ble signert, så han har hatt leiligheten i et par uker nå.

Jeg har kontaktet husleietvistutvalget, forbrukerrådet og et sted til jeg ikke husker, men det er ikke så viktig. De har gitt meg noen tips, som for eksempel at oppsigelsen ikke er gyldig.

Mens kompisen min var i Oslo, har utleier gått inn i leiligheten hans og flyttet ut alle møblene, og gitt beskjed om at han kan hente møblene i garasjen. Kontrakten lå dessverre på sofaen eller ihvertfall godt synlig, så utleier kan ha tatt den. Vi har bevis per SMS på at det egentlig foreligger en kontrakt, så den saken er grei. Vi kan altså sannsynliggjøre at de har skrevet kontrakt.

Min påstand er:
- Kontrakten er signert. Begge må forholde seg til den. Vi er inneforstått med at kompisen min har brutt kontrakten ved å ikke ordne depositum.

- Utleier må uansett forholde seg til loven og kontrakten. Kontrakten har 3 mnd oppsigelsestid. Den skal han forholde seg til. I tillegg til dette så havner kompisen min på gata dersom han må flytte ut idag.

- Utleier har gitt oppsigelsen muntlig, eller, per SMS, men det oppfatter vi som muntlig. Det er jo krav til hvordan oppsigelsen skal se ut og lignende.

- Utleier har IKKE! lov til å gå inn i hans leilighet uansett hva, unntatt når han har en nødrett-situasjon (vannlekkasje, brann osv.), og utleier har ihvertfall ikke lov til å bare flytte ut tingene hans og hive kompisen min rett ut på gata. Spesielt ikke når kompisen min havner på gata.

Og ... Ja, kommer ikke på flere ting i skrivende stund, men spør gjerne

Ikveld har jeg, kompisen min og to andre tenkt å møte opp i leiligheten og flytte tilbake alle møblene, og kompisen min skal fortsette å bo der fra idag av. Vi antar at utleier kommer til å komme ut til leiligheten og protesere på det vi gjør. Vi antar også at utleier kommer til å ringe politiet og be dem om å komme til leiligheten, men jeg er ganske sikker på at politiet tar en avgjørelse i vår favør.

Presiserer; Kompisen min skal flytte, han skal finne et nytt sted, han flytter så fort som mulig, sannsynligvis innen utløpet av juli. Utleier har prøvd å foreslå å signere en ny kontrakt hvor de har korttidsleie ut juli. Utleier har lovet en annen leieboer at vedkommende får flytte inn 1. august...

Så... Har jeg rett? Har utleier rett? Hvem?

Tusen hjertelig takk for SAKLIGE svar. Gleder meg!
Sist endret av Stingray; 9. juli 2018 kl. 16:44.