Tråd: Lønnstrekk
View Single Post
Tusen takk igen Alec for mye info.

Jeg er nå i ca samme situasjon som du nevner. Jeg har lønnstrekk og har fått svar om at de ikke godkjenner husleien vi har per i dag. Vi har letet etter noe annet, har lagt ut annonse men det er ikke mye vi finner. Godkjent ramme for par er 10500 kr totalt for leie. Leiemarkedet der jeg bor opererer med mye høyere satser enn dette. En leilighet med 2 rom selv ute på landet ligger på rundt 12 000. Jeg har fått livsopphold på kr: 7.514, etterhusleie har jeg et beløp på kr 3000 igjen å leve for per mnd. Jeg har snakket med rådgivere, NAV osv. Namsmann bryr seg ikke om jeg kun har 3000 kr å leve for i mnd. Nav dekker ikke opp resterende til livsopphold. Så da lurer jeg på hvordan jeg skal klare meg på det. Det er helt uforståelig.

Dough, jeg fikk beskjed fra kommunen at lønnen min er for høy i den forstand at det slår dårlig ut for meg, hva de har ment helt sikkert vet jeg ikke, det er ikke min personlige mening. Jeg har kun opplyst hva jeg har blitt fortalt. NAV har ingenting å gjøre med gjeldsordning men de er rådgivere og jobber sammen med flere instanser hvis de skal hjelpe til økonomisk. Så på sett å vis så har de likevell noe med gjeldsordning å gjøre. Jeg sitter ikke å syns synd i meg selv, jeg er fult klar over at dette er en situasjon jeg har skapt. Det er rett å rimelig at jeg skal betale tilbake det jeg har LÅNT. Men, det er lov å synes situasjonen er kjip og vanskelig og til dels urimelig når jeg ser på hva jeg har å leve for. Vi kan alle ta dårlige valg en periode i livet og drite seg fullstendig ut. De fleste har foreldre rundt eller andre som kan hjelpe når man driter seg ut. Det har ikke jeg. Det er heller ingen selvfølge å få hjelp, men jeg mener det samme som personen i bloggen skriver, alle fortjener en sjangs til å rette opp feilene sine. Det er fort gjort å peke å tenke at man er stokk dum som har havnet der man har, og ja i øyeblikket har man vært det. Men det er mange oppegående mennesker som klarer å havne i situajsonen jeg er i. Man er ikke nødt til å være mindre smart. Jeg har heller ikke dratt inn offentlig instanse for at barna ikke kan spise gryterett, barn er forskjellig og vi har prøvd å tvinge dem men å la barn gå uten mat en hel dag kaller inn andre instanser til slutt også. Du sier du selv har vært igjennom gjeldsorning, helt supert. Da har du gjerne lure ting å dele eller råd i stede for kritikk? Kanskje du kan løse opp i all synsingen? Jeg tar gledelig i mot erfaringen din og hvordan du har løst det.