View Single Post
Hei.
Litt om min situasjon. Er over 30 år, har jobbet fast siden skoledagene.
For noen år siden gikk jeg på en smell, møtte veggen eller ble utbrent eller hva en enn kaller det...

Endte med jeg ble langtidssykmeldt, mistet i den perioden jobben.
Hr slitt med angst og depresjon hele livet, men har klart meg greit til tross for dette.

Nå fungerer kroppen svært dårlig, mye spenneninger og stivhet grunnet angst som har festet seg langt inn i margen.
Får idag behandling (psykomotirisk fysioterapi) for dette, noe som fungerer svært bra, men det er en langsom prosess. Snart går perioden jeg kan gå på arbeidsavklaringspenger ut. Men jeg er ikke klar for å begynne å jobbe enda.

Begynner jeg å jobbe nå, kommer spenningene tilbake og det vil være et tidsspørsmål når neste smell kommer.
Dette har ikke noe med latskap å gjøre. Det handler om å finne en balanse som jeg kan leve med. Ser at kjøret med full jobb og mine plager ikke lar seg godt kombinere. Jeg må ta hensyn til kropp og sinn.

Vil ikke slutte å arbeide, gleder meg til å begynne å arbeide igjen når kroppen tillater det. Men akkurat nå føler jeg at "maset" fra nav og til dels legen fungerer mot sin hensikt. Det gjør meg stresset, og det fører til mer spenninger i kroppen som fører til enda lengre vei tilbake til arbeidslivet....

Derfor lurer jeg på om jeg har mulighet til å bli ufør. Da får jeg tid til å bli frisk i mitt eget tempo, og kan begynne å jobbe for eks 50% om et år eller to...

Har gått til forskjellige psykologer gjennom tidene, men aldri fått (eller hatt behov for å stille noen diagnose). Har gått på antidepressiva ssri i flere år, men holder nå på å kutte ned.. Vet ikke om dette er noe legen kan legge til grunn for å søke meg ufør eller hvordan dette fungerer.
Må si det sitter langt inne, men ser det som eneste mulighet nå.

Hva tenker dere jeg bør gjøre? Fullt ufør eller 50%?
Tenker at om jeg blir fullt ufør kommer jeg uansett jobbe så mye jeg klarer..... men ser for meg at dette blir ca 50% av full stilling...

Er det bare å troppe opp på legen og spørre om han vil sende inn søknad eller hvordan fungerer dette. Har et møte med nav imorgen....vet ikke hva jeg skal si utenom at jeg ikke er klar for arbeid ennå.

Råd mottas med takk.

ingen uføre som kan fortelle litt om prosessen?
Sist endret av iamafreak; 6. november 2019 kl. 00:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.