View Single Post
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Jeg er fullstendig klar over nødverge, og hadde du lest gjennom innlegget hadde du forstått litt mer om hva jeg mener. Jeg mener man burde hatt en mer utbredt nødverge lov når det gjelder forsvar av eget hjem. Men som regel i situasjoner som skjer ved innbrudd så er det som regel huseier som går først til fysisk angrep (naturligvis) og da forsvinner nødverge loven din helt ut av vinduet.
Vis hele sitatet...
Eg las resten av innlegget, men såg ikkje heilt at det var relevant. Uansett så forsvinn ikkje nødverge ut av vinduet, sjølv om du er den første til å nytte fysisk aggresjon. Poenget er at det må vere ei handling begått for å motvirke ei rettsstridig handling, og at den ikkje må vere urimeleg grov. Frihetsberøvelse og den makt som må til for det vil nok vere lovleg verkemiddel. Samtidig så er faren over om vedkommande vel å stikke av, så det er ikkje heilt urimeleg at det er avgrensa den vegen.
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Det finnes jo flere eksempler der huseier har nesten fått strengere dom enn innbruddstyven kun fordi de ga dem juling, selv om innbruddstyven var ved flere av disse situasjonene ruset på diverse piller/rustoffer og opptrådte svært ustabilt.
Vis hele sitatet...
I så fall tipper eg det har vore snakk om vold mot person som forsøker å stikke av, eller unødig grov vold. Eg foreslår at du finn eksempla du snakker om, ettersom det vil gjere diskusjonen lettare. Dommer er offentlege i Noreg.
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Og da kommer vi tilbake til ditt jeg startet, det norske lovverket når det gjelder slike saker er jo slik at det beste man kan gjøre er og løpe å gjemme seg.
Vis hele sitatet...
Det er antakeleg det universelt beste rådet, om du tenkjer på eiga helse og.