View Single Post
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Du rettferdiggjør voldsbruk mot (mistenkte!) innbrudstyver fordi man ikke kan vite hva deres intensjon er. Dette er et svakt argument da du kan overføre det samme resonnementet til alle ukjente personer. Du må gjerne finne argumenter som rettferdiggjør vold mot innbruddstuver, men at du ikke vet hva de tenker holder ikke.
Vis hele sitatet...
Jeg er på det jevne enig med deg i det du skriver i denne tråden.

Men.

Sammenlikningen med en person på gata og en person som har brutt seg inn i huset ditt på natten, ved at du ikke kan vite hva noens intensjoner er – den er for dårlig. Det vil alltid være snakk om hva det er rimelig å anta at noens intensjoner kan være, når man snakker om nødverge. Du trenger ikke å vente til at noen kjører kniven i magen din før du forsøker å forsvare deg, for eksempel – at de har trukket kniv og fremstår aggressive vil være mer enn nok. Og om du våkner av at noen bryter seg inn i huset ditt, vil det være urimelig å forvente at du skal gå ut ifra at personen har de beste mulige intensjoner. Kanskje skal han "bare" stjele noe. Kanskje er han forvirret og må på do. Men kanskje, kanskje, har han forferdelige intensjoner, og det må en innbryter være klar over at du ikke kan vite. Akkurat som at en som trekker kniv og fremstår aggressiv må gå ut i fra at du tolker intensjonene hans som voldelige, og ikke spøkefulle. Ansvaret for å gjøre sine intensjoner klare ligger hovedsakelig hos den som opptrer aggressivt og kriminelt og begår overtramp på dine rettigheter. Og de intensjonene blir ikke klare før personen er langt ute av huset.

Om noen bryter seg inn i mitt hus midt på natten har jeg ingen som helst intensjon om å satse mitt og min families liv på at innbryteren ikke har verre intensjoner om å ta med seg PC-en min og løpe. Selv om det kanskje er det mest sannsynlige, er risikoen likevel enorm. Det betyr selvsagt ikke at jeg umiddelbart ville skutt vedkommende, men det betyr at jeg ville vært villig til å gå svært langt for å sikre meg selv dersom ikke vedkommende hadde satt avgårde i full fart i det jeg hadde gjort det klart at det er folk tilstede. En person som bryter seg inn i et privathus på nattestid har i mine øyne sagt fra seg sine rettigheter til at tvilen skal komme vedkommende til gode.