View Single Post
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Leste nettopp en artikkel fra nrk.no som fikk meg til bli sjokkert og frustrert.
Artikkelen handler om en 86 åring som prøvde å jage noen innbruddstyver bort fra sin egen eiendom gjennom å :

"Eng forteller at han ble redd, tok med seg hagla og gikk ut. Der skjøt han opp i lufta for å skremme, sier han"

som resulterte i at denne ene gjerningsmannen ble skadet når han hoppet ut fra andre etasje.
Dette førte til at Kjell ble varetektsfengslet og siktet grov kroppskade.
"Kjell Lorang Eng ble arrestert og satt på glattcelle, men i går kveld kom han hjem igjen."
http://www.nrk.no/ostfold/86-aring-i...ama-1.12801619

Hva i all verden er feil med Norge ?
Blir så utrolig kraftig provosert av dette, alltid skal det være slik at samfunnet skal forsvare kriminelle individer, noe dette er meget godt eksempel på.
Jeg blir nesten skremt over hvordan Norge kommer til å utvikle seg, vis dette er noe som fortsetter å skje, en skal liksom la ta tyver og annet kriminelt avskum herje rundt mot uskyldige mennesker.

Enkelte dere vil sikkert påstå at alle har forsikring å da kan du like godt la tyven/kriminelle avskummet komme unna med det den driver med.
Vis hele sitatet...
Dette er sensasjonalistisk vås fra ende til annen. La oss begynne med det opplagte: Mannen ble arrestert, og så sluppet fri. Han er sikta, ikke dømt. Dette er altså ikke avklart i retten ennå, og du kan ikke fastslå at loven er urimelig. Selv i land der kriteriene for nødverge er lavere enn her er det ganske vanlig at politiet tar deg med ned på stasjonen og etterforsker saken. Selvfølgelig gjør de det! De kan jo ikke vite om det er nødverge eller drapsforsøk før sakens fakta er avklart.

Videre er det ganske tydelig at denne artikkelen ikke viser hele historien - se på følgende sitat fra artikkelen din:
Men politiet vet ennå ikke om mannen har skuddskader. Kjell og fire andre personer er siktet for grov kroppskade og ble varetektsfengslet. Når det gjelder hvorfor en av personene ble skadd, tror Kjell Lorang Eng at tyven slo seg da han hoppet ut av vinduet fra andre etasje.
Vis hele sitatet...
For all del, det kan jo være at de snakker sant. Men synes du ikke er litt merkelig at fem personer blir varetektsfenglsa hvis resten av historien er sann? Er det vanlig å bli så hardt skadd av et fall fra annen etasje at det er vanskelig å avklare om du er skutt eller ei? Jeg tror han fyren må ha vært temmelig ille tilredt. At Kjell 'tror' han ble skada da han falt ut av vinduet er ikke noe politiet kan ilegge altfor mye vekt før de har gjort sine egne undersøkelser. Heck, de har jo ikke engang avklart om det faktisk var snakk om et innbrudd engang!

Så til det prinsipielle. Synet på hvor grensa skal går for nødverge er kontroversiell. Synet på hvem som skal få eie våpen, hva slag, og hvordan de kan brukes - enda mer så. Her finnes det prinsipielle og pragmatiske tilnærminger, og mange gode argumenter kan settes opp for begge sider. Det er imidlertid et ormebol jeg ikke gidder å ta i, og mine meninger er uansett ikke så veldig relevante. Rent juridisk er nok ikke et varselskudd det mest alvorlige du kan gjøre, og dersom hans versjon av historien er sann blir jeg overraska om han blir dømt for noe. Men siden saken ikke engang er ferdig etterforska er det altfor tidlig å jabbe i vei om at politiet er urimelige og loven feil.

Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Poenget er at du ikke vet om den personen som har brutt seg inn hos deg faktisk er der for å stjele eller for å drepe/voldta dine kjære.
Så når en person gjør noe så uskyldig som å skyte i lufta, så skal en bli straffet for at tjuven blir redd å skader seg ?
Vis hele sitatet...
Men du vet jo heller ikke om en tilfeldig fyr som rusler nedover gata planlegger å voldta og drepe deg. Er det rimelig å anta at en innbruddstyv også er en lystmorder eller voldtektsmann? Jeg synes det blir litt tynt. Og igjen - innbruddstyvene er heller ikke dømt for noe; enn så lenge har vi bare Kjells ord som grunnlag for å anta at et innbrudd faktisk fant sted.

Helt til slutt: Kan du si noe om hva slags beskyttelse du mener at kriminelle får som lovlydige borgere ikke får?
Sist endret av Myoxocephalus; 10. august 2020 kl. 10:47.