View Single Post
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Ja, faktisk. Religion er noe man skal gjøre på sin egen fritid, og ikke ta med på jobben - utenom hvis du er prest eller imam e.l.
Vis hele sitatet...
Religion er ikke en hobby. For de som er religiøse er det altomfattende, og det bør både tilhørere av andre religioner, og vi ikke-religiøse, akseptere. Jeg spør igjen: Hvis en person ønsker å bruke hijab, turban, kippa eller liknende, hva skade gjør det? Hvordan er det et problem?

Sitat av Boo-Boo
Kristendommen (som er hovedreligionen i Norge - så og si) har da aldri kommet iveien for noe som helst arbeidsrelatert.
Vis hele sitatet...
Hva har det med saken å gjøre? Poenget jeg prøver å få frem her, er at et hodeplagg heller ikke kommer i veien for noe arbeidsrelatert. Jeg forstår virkelig ikke hvor problemet er! Går trikken saktere hvis trikkeføreren har hijab på? Er det lenger kø på Trafikanten hvis mannen bak disken bruker kippa? Eller er det dine egne motforestillinger mot alt som ikke er griserosa og prikk likt deg selv fra bunnen av og til de mest overfladiske av personlige ritualer?

Sitat av Boo-Boo
Kristne går i kirken om søndager og ber om kveldene og ellers når de føler for det på sin egen fritid. Hvorfor kan ikke muslimene også begrense seg til å gå med hijab når de er hjemme og ellers på sin egen fritid...?
Vis hele sitatet...
Spørsmålet er ikke "hvorfor ikke"! Spørsmålet er "hvorfor"! Hvorfor skal andre menneskers klesvaner bestemmes av deg og din fremmedfrykt? Fordi du er i majoritet og du rett og slett bare ikke liker det? Hvordan går du selv kledd, egentlig? Hvis jeg synes du går kledd som en tulling eller har en hårsveis jeg ikke liker, og det viser seg at folk flest er enig med meg, synes du da jeg og mine meningsfeller kan kreve at du kler deg annerledes?

Sitat av Boo-Boo
Jeg vet det er en del av kulturen og religionen deres og alt det der, men herregud, de kan ofre litt for å få den sporvei-jobben de alltid har hatt lyst på.
Vis hele sitatet...
De du snakker om har ikke som livslang drøm å jobbe i sporveiene. Jeg mener ikke at det er noe galt med å jobbe i sporveien - tvert i mot - men det er snakk om at disse menneskene vil ja jobb. Det eneste de ønsker er å kunne bruke sitt religiøse hodeplagg mens de utfører jobben, og mens landet forøvrig innså på 80-tallet at det ikke var noe i veien for at de skulle få gjøre dette i en jobb av den typen, krangler du nå på at de bør nektes dette. Uten at du har kommet med en eneste reell grunn til det. Alternativet er at de ikke kan ta jobben, og må gå arbeidsløse i steden, noe som i grunn hadde vært ypperlig brensel for de inngrodde fremmedfryktige meningene dine.

Sitat av Boo-Boo
Er det vi som er inkluderende ved å tillate hijaben, eller er det muslimene som er kravstore?
Vis hele sitatet...
Igjen: Ingen har aktivt gått inn for å tillate hijab! Vi har bare latt være å gå aktivt inn for å nekte de det! Det er en veldig stor forskjell her, og du bør være i stand til å se den.


Sitat av Boo-Boo
Det jeg mente med den kommentaren var at de kan bruke hva faen de vil som representerer religionen deres, så lenge de fortsatt bruker den uniformen som hører med "sporveidrakten".
Vis hele sitatet...
De gjør jo det!! De bruker nøyaktig den samme uniformen som alle andre, bare at de har en hijab på hodet!

Sitat av Boo-Boo
At jeg har litt fremmedfrykt har ingenting å si på mine meninger om en helt annen uniform i et yrke på grunn av religion.
Vis hele sitatet...
En helt annen uniform?? Si meg, vet du i det hele tatt hva en hijab er? En hijab dekker hals, nakke og hår. Ingenting mer. Har de på seg sporveishatten sin også, vil forskjellen være at du ikke ser hals og ører. Er det virkelig et problem?