View Single Post
Sitat av hallohallohallo Vis innlegg
Det jeg mener er at det er lite man kan gjøre i et nasjonalt demokrati i dag, kanskje spesielt i landene i "sør", hvor de sitter temmelig fast i overnasjonale diktater, IMF-pålegg osv. Det at partiene har blitt så like er ikke noe veldig godt tegn. I verste fall får man en politikerklasse.
Vis hele sitatet...
Dette er ekstremt vag, på grensen til at det kan bety noe som helst. Ser ut som rent synseri spør du meg. «Landene i sør» er enormt mange og mangfoldige, diagnosen din er en grov forenkling. Har partiene blitt så like? Da må du bevise det, jeg har nevnt hvor ulike partiene i Frankrike er lenger opp i tråden. En «politikerklasse» er selvfølgelig uønskelig. Selv vil jeg hevde at det i stor grad er en politikerklasse i Frankrike, og at dette er en av grunnene til den store misnøyen, men årsakssammenhengen mellom politisk enighet og dannelsen av en «politikerklasse» er noe uklar.

Sitat av hallohallohallo Vis innlegg
Jeg er enig i det at de gule vestene er en løs bevegelse, men sånn begynner ofte bevegelser og ingen legger skjul på det.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke et argument.

Sitat av hallohallohallo Vis innlegg
Jeg mener bestemt at levekårene til mange har blitt verre de siste tiårene i Frankrike. Når jeg orker skal jeg finne noe mer informasjon om det. Men kan i første omgang nevne selvmordsbølgen blant bøndene. Nå er det også snakk om fremmedgjøring, folk føler seg fremmedgjort fra politikerne. Paris har blitt en by for rikfolk, noe byer som London og New York også på langt vei har blitt, mens fattige/vanlige folk sliter med å få endene til å møtes.
Vis hele sitatet...
Kilder Kilder Kilder, og hvem er vanlige folk? Jeg har inntrykk av at de fleste har mer å rutte med nå enn for 20 år siden, og at levestandarden fortsatt er på veg oppover.


Sitat av hallohallohallo Vis innlegg
Dette handler ikke bare om økonomi, tror jeg, men også om en følelse av å stå utenfor og være forlatt.
Vis hele sitatet...
Dette tror jeg du har veldig rett i, men hva vi kan gjøre med den kunnskapen er jeg ikke så sikker på.

Sitat av hallohallohallo Vis innlegg
At noen kaller dem negative og problemfikserte, tror jeg ikke ville brydd dem noe særlig. Det er jo reelle problemer, ikke sutring det er snakk om. Men her tror jeg vi er uenige.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke du har forstått argumentet mitt. For det første er det meg helt likegyldig om de «bryr seg» eller ikke, poenget mitt er ikke at de «sutrer», jeg tror utfordringene de står overfor er reelle, problemene er ekte, og de har grunn til å være misfornøyde.
Det jeg derimot prøver å si ved at kritikken deres er negativ er at de (slik som jeg i denne tråden for øvrig) er gode på å si hva som er feil, men dårlige på å si hva som kunne vært riktig. De har ingen løsninger, og jeg tror det er helt nødvendig å kunne tilby en løsning skal det bli noe fart i bevegelsen.



Sitat av hallohallohallo Vis innlegg
Dette med illuminati er jo noe du trekker fram. Jeg sa aldri det. Å kalle folk konspirasjonsteoretiker er blitt en slags moderne heksejakt. Man føler seg smart og hevet over andre ved å være en del av mainstreamen, tro på alt NRK sier osv. Men sannheten er jo at veldig mye som får K-ordet på seg bare er sunn skepsis. Det beste er om innbyggerne er historieløse, kunnskapsløse og godtroende. Det trengs ingen møter i mørke huler for å forstå at storkapitalistene har interesser som kanskje ikke er de samme som de til flertallet av verdens befolkning. For meg blir konspirasjonsstempelet en måte å overbevise seg selv om at man er normal, men det ligger noe veldig nevrotisk bak. Når man må ty til sånt, betyr det man kanskje egentlig ikke er så skråsikker.
Vis hele sitatet...

Jeg har ikke kalt deg konspirasjonsteoretiker. Synes det kom nokså tydelig fram, men jeg skal gå igjennom nettopp dette punktet på nytt. Jeg skrev følgende:

Sitat av Marlboro666 Vis innlegg
Jeg er dypt uenig i at det er hensiktsmessig å snakke om globaliseringsregimet og det globale diktaturet.
For meg høres det ut som vi ikke er mange innlegg unna en eller annen Illuminativariant, og hvis vi kommer dit så fortsetter jeg ikke diskusjonen.
Hvis det er noe annet du mener så vil jeg gjerne at du forklarer hva. Globalisering er en prosess som ikke alltid bærer preg av å være så demokratisk som man kanskje kunne ønsket, og skaper forskjeller så vel som økt rikdom, men jeg trenger litt mer substans før jeg kan gå med på at det finnes noe som man kan kalle "det globale diktaturet".
Vis hele sitatet...
Og jeg vil legge vekt på denne delen:
Sitat av Marlboro666 Vis innlegg
For meg høres det ut som vi ikke er mange innlegg unna en eller annen Illuminativariant, og hvis vi kommer dit så fortsetter jeg ikke diskusjonen.
Hvis det er noe annet du mener så vil jeg gjerne at du forklarer hva.
Vis hele sitatet...
Nærmere bestemt: For meg høres det ut som vi ikke er mange innlegg unna en eller annen Illuminativariant.

Det virker kanskje som flisespikkeri, men jeg vil at det skal være klart at jeg bruker litt tid på innleggene i denne tråden, og jeg leser innleggene dine nøye og flere ganger før jeg forsøker å svare på dem, og jeg forventer egentlig at du gjør det samme, hvis ikke kunne vi jo bare snakket sammen. En av de tingene jeg liker med forum er at du har langt tid på å svare, så du kan tenke deg godt om, skrive ting akkurat som du vil ha dem, slik at du har en bedre mulighet til å kommuniser nettopp det du vil, uten noe mer eller noe mindre til. Og hvis jeg skriver høres det ut som så det nettopp for å få frem at jeg er usikker.

Jeg trodde jeg var tydelig nok, men jeg prøver gjerne igjen.
Jeg forsøker ikke å anklage deg for å være konspirasjonsteoretiker.
Det jeg ønsker å signalisere er at jeg får inntrykk av at du kanskje, muligens, altså at det er en mulighet for at du er det. Jeg er helt åpen for at du ikke er det, og i delen som kommer etter ber jeg deg derfor spesifisere et par momenter slik at jeg kan se tydeligere hva det er for et standpunkt du forsøker å forsvare. Du bruker nemlig en del begreper som får meg til å tenke at du faktisk er det. Ved å svare på det jeg faktisk spurte om så kunne du avklart litt tydeligere hvor du står hen.
Responsen din er å fortsette i samme vage retning:
Slenge ut enda flere påstander om «storkapitalistene», for særlig referanser til vage mektige, overnasjonale krefter antyder at det er en eller annen konspirasjonsteori som danner grunnmuren i standpunktet ditt, og det er derfor jeg ber deg spesifisere hva du mener så vi kan avklare det punktet.
Videre gjør du deg til talsmann for folk flest, verdens befolkning, du har dessuten intim kjennskap til deres følelsesliv, og selvfølgelig ikke en eneste kilde til å dekke det opp.

Jeg beklager om jeg fremstår som noe krass, men jeg synes det er helt nødvendig, for det virker ikke som om du enser at det egentlig er ganske mye vi er enige om. Jeg bare ønsker å sette det inn i en annen kontekst, forstår det på en annen måte, og hvis jeg tar meg tid til å krangle med en jeg egentlig kunne vært ganske enig med på Norges største syklubb for hobbynarkomane, så er det fordi jeg forsøker å vise for meg selv og de andre på forumet at det går helt an å være misfornøyd ved enkelte deler av samfunnet vi lever i, politikken som føres og gud vet hva uten at det automatisk må settes inn i så enkle og begrensende narrativer som du tilbyr. Verden er uhyre kompleks og fortellingene du prøver å dytte den inn i er alt for enkle til å kunne romme denne kompleksiteten. Kritikk er berettiget, men det du driver med er intellektuell latskap.

Når det er sagt så virker det ikke som om du er interessert i å diskutere. Selv om jeg går igjennom innleggene dine og peker på akkurat hva jeg er uenig i så får jeg bare noe halvfordøyde tanker, stråmannsargumenter og kildeløse påstander tilbake uten at du svarer på det jeg faktisk spør deg om.
Sist endret av Marlboro666; 11. februar 2019 kl. 23:21. Grunn: Fikse sitat