View Single Post
Sitat av SteadyEddie Vis innlegg
Du vil bli møtt med begrunnet skepsis. Du vet ikke en dritt om hva disse menneskene har å stri med, eller hva slags politisk klima og historie det er i Frankrike. Disse menneskene er ikke dumme, og er veldig klar over at ruteknusings / steikastingsturister bare skader saken deres. Dessuten vil mange oppleve at du utnytter deres livssituasjon til å seile under falskt flagg bare for å få være med på noe.
Vis hele sitatet...
Altså, Frankrike er ikke så alt for fjernt for oss fra Norge da. Det er jo egentlig nesten den samme regla som i resten av Europa om dagen - økende forskjeller, økende kriminalitet, politikere som heller velger å lytte til lobbyister istedenfor å holde valgløftene sine. Det finnes også nok av alternativ media/uavhengige journalister som på sosiale medier eller andre kanaler videreformidler ståa på engelsk nå i 2019. Hvis man har fulgt med bittelitt i historietimen på videregående så hadde man jo også visst at franskmennene i lang tid har hatt en tradisjon for å ty til folkelig revolusjon når de sosiale tilstandene blir verre. Hadde det vært ett eller annet land i det fjerne østen som vi her i steinrøysa har null kulturell eller historisk tilknytning til så hadde jeg skjønt tegninga di, men det tror jeg ikke er tilfellet for Frankrike. Jeg tror også intensjonene om å delta på demonstrasjoner ville blitt avdekket ganske kvikt dersom noen utlendinger velger å delta. Det er ganske tydelig hvem som dukker opp kun for å lage kvalme, og hvem som dukker opp for å vise genuin solidaritet. Hvis sistnevnte så vil nok støtte fra andre europeere bli tatt godt imot, og da burde det i mine øyne ikke være noe galt i det. Hvis man kun har lyst til å være med for å kaste stein og sloss mot politiet så synes jeg dog at man ikke burde reise ned.

Sitat av hollow Vis innlegg
Er ikke saken at idioter har valgt de politikerne som styrer? Vil økt tilgang for idioter å direkte påvirke politiske avgjørelser gjøre det bedre?
Vis hele sitatet...
Vel, Macron har vel egentlig seilt under falskt flagg. Han stilte til valg med lovnader om å ordne opp i de sosiale problemene, men siden han ble president har vel egentlig ting bare gått nedover for den menige mann i gata mens store selskaper har fått skattelette og mer innflytelse. Du har vel til en viss grad rett, da Macrons tilknytning til Goldman Sachs og lignende grupperinger var meget godt kjent da han stilte til valg. Men poenget er vel heller at det ville nesten skjedd uansett hvem man hadde stemt inn, så det er ikke lenger er slik at det er hvem man stemmer inn som har noe å si. Det er slik at det er et helt politisk system som er pil råttent som er problemet, og ikke at folket "er idioter som har valgt de politikere som som styrer".

Forresten, så ser jeg at FMI arrangerer gruppetur nedover for å delta på demonstrasjoner i slutten av januar. Men om man burde reise med de er vel helt avhengig av hvilken tilnærming man har til saken :-)
Sist endret av brennesle; 13. januar 2019 kl. 02:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.