View Single Post
Ser flere omtaler de som faller for konspirasjonsteorier som mindre begavede mennesker, eller at de generelt har lite kunnskap. Akkurat det vet jeg ikke noe om, så jeg kan bare snakke for de tilfellene jeg har opplevd blant venner og bekjente. Jeg tror kanskje ikke at det er manglende allmennkunnskap som gjør at folk havner i det kjøret. En bekjent hadde grei master i økonomi og bra jobb. Et samlivsbrudd og et par arbeidsgivere senere så skjer det noe med fyren. Deprimert kanskje. Eller utbrent. Vet ikke jeg så det jo bare fra utsiden. Det ble stadig mer alkohol, muligens også andre rusmidler og en dag så blir fyren tvangsinnlagt i full psykose. Tror den time out'n varte fra nyåret til utpå høsten. Fortsatt ubrukelig i jobb og har mer eller mindre meldt seg ut av samfunnet og sitter stort sett hjemme og "ser spøkelser". Etter innleggelsen er det en helt ny mann. Mistenksom, nyfrelst og han ser skjev maktfordeling overalt, han ser allianser andre ikke ser og han forteller de som fortsatt forsøker å holde kontakt at vi er sauer. Dette er egentlig ikke en tulling, han er lynende smart og før han ble syk var han en fornuftig kar. Var det isolasjon og dårlige psykisk helse som gjorde at han oppsøkte alternative miljøer på nett og grov seg ned i disse teoriene? Jeg vet ikke, og har egentlig gitt opp å finne ut av det. Håper han finner veien ut, for det er begrenset hvor lenge man stiller opp og orker å høre på alle paranoide tankene. Og det er jo rart, for han er ikke dum. Han tror ikke verden er flat, eller at vaksine er et overgrep av statsapparat for å spore oss eller noe slikt. Men han snakker stadig om reel makt, han har store korktavler med navn og jeg lurer på om det er noe slikt som 10-15 familier i Norge som kontrollerer all makt, som bestemmer hvem som skal lykkes og som har makten til å få alle andre til å falle stygt. Sier man imot er en sau. Og forsøker man overse ham så bare durer han på.

Kanskje er det andre også som faller for teoriene som ikke er dumme men som i en sårbar fase desperat søker etter noe som gir dem mening, håp eller noen form for samhold eller bare en grunn til å stå opp av sengen.

Tror noen av de som driver å konstruerer disse teoriene er kyniske mennesker. Altså, endel av teoriene er opplagt vas som de aller aller fleste ser. Men noen toner jo galskapen litt ned og da tror jeg lettere at større grupper biter på. Nei nå skal jeg ikke skrive mer nå skal jeg heller høre på podcasten.
Sist endret av _abc_; 14. september 2020 kl. 16:32.