View Single Post
1. Trur du den globale oppvarmingen er menneskeskapt?
Ja, i den grad vi forårsaker oppvarming som bryter radikalt med tidlige mønstre.

2. Trur du menneskeheten er i stand til å løse krisen?
Jeg tror det blir mer som en skala som går fra at konsekvensene blir en stor utfordring, til en form for utløsning hvor alt går ille. Jeg må si jeg frykter sistnevnte en del, med tanke på alle klimagassene som ligger lagret i permafrost.

3. Hva gjør du for å bidra?
Går rastløst omkring og håper på en mer teknologibasert og løsningsorientert tilnærming. Prøver å lansere radikale idéer som å bruke enorme summer på forskning og utvikling. Sånn typ en stor bit ut av oljefondet. Det er meg bare rett og rimelig.

4. Hvorfor trur du det er så mange som ikke trur på menneskeskapt global oppvarming?
Repeter en "sannhet" lenge nok, så blir det bare de nysgjerrige som ser utenfor boksen. Tror det er en slags søvn eller blir et tema man bare avfeier. Eventuelt, som en venninne av meg sa, kan det ha noe å gjøre med skyldfølelse, kanskje?

5. Hvordan trur du man skal få folk til å våkne opp og erkjenne at den globale oppvarmingen er menneskeskapt?
Jeg tror de fleste erkjenner det, men jeg tror de sitter fast i en holdning til problemet som ikke er bra nok, det er ikke tilstrekkelig å fortsette med å gni inn moralisme over hva Ragny eller Leif kaster i søpla, det må større endringer til. En slags vitenskapelig revolusjon.

6. Når syntes du vil skal avvikle utvinningen av olje? Eller i det minste slutte å lete etter mer?
Pøser man masse penger inn forskning på fornybart blir det konkurransedyktig på no time. Jeg synes det virker som om mange syns grønt liksom skal bety veldig smertefullt og jeg kan ikke se hvorfor det skulle være sånn.

7. Jeg jobber med å bygge olje og gassbrønner. Jeg føler det er hyklersk av meg å fortsette å jobbe med dette å ha det synspunktet jeg har. Jeg ønsker at oljenæringen skal avvikles kontrollert iløpet typ 15 år og at vi evt kun fortsetter å utvinne litt olje til særegne behov. Ikke for fossil energi. Burde jeg slutte i jobben for klimasaken eller burde jeg fortsette og heller bidra til eventuell plugging og avvikling?
Forhåpentligvis blir det snart mange jobber innen fornybart du kunne sklidd rett inn i, inntil da synes jeg egentlig problemet ligger et annet sted enn hos deg.

8. Jeg syntes vi skal bruke mye av oljefondet vårt, som vi har fått på bekostning av klimaet, til å utvikle teknologi til å rette på feilene vi har gjort. Som andre, mindre ressurssterke nasjoner kan ha nytte av.
Ja, tror jeg nevnte det allerede, det er noen problemer her i verden jeg faktisk tror blir bedre om man pøser penger på det og jeg tror dette er ett av dem.

9. Hvis du kunne bestemt, hva ville du at ledere nasjonalt og globalt skulle gjort mtp klimakrisen?
Bevilge mye, mye mer penger til forskning og utvikling og virkelig kickstarte en grønn industri.

10. Hvorfor dette enorme hatet rundt Greta Thunberg?
I dagens se-og-hør kultur har mange blitt opplært til å ta saker gjennom personifiseringer. Man kan gjenkjenne det i for eksempel hvordan hele det politiske maskineriet og debatten reduseres til en showdown mellom Jonas og Erna og Sylvi etc.

11. Hvis vi ikke greier å nå 1,5 graders målet og vil holder den trenden som nå, der vi går mot 3-5 graders oppvarming. Hvilke konsekvenser trur du det vil ha globalt og nasjonalt og i hvilken rekkefølge trur du dette vil skje?
Det vil ikke se bra ut. Jeg tenker faktisk i samfunnsapokalypse-baner.

12. Hva gjør du for å forberede deg på disse konsekvensene?
Ikke noe...
Sist endret av Supermegafon; 20. desember 2019 kl. 00:33.