View Single Post
Velger å svare kort; jeg tror det går til helvete. Vi har allerede passert en terskel der makt har havnet på for få hender, og disse er avhengige av at ting fortsetter nogenlunde som før: mao. mini-tiltak, med kontinuerlig vekst som et evig mantra. Dette har jo vært en varslet katastrofe i tjue år nå, og Erna ber oss spare de "tyngste" ordene til det oppstår krisetilstander. Haha.

Så, hvor til helvete vil det gå? Sannsynligvis vil vår generasjon her i norden kun merke begrensede politiske reformer og mer kjipe nyheter fra mindre utviklede land. Slik vil det fortsette til nøden blir for uhåndterbar (altså påvirker oss, i-land) eller en ukjent faktor gjør ting mer akutt. På lengre sikt vil planeten bli mindre beboelig for mennesker, og enorme mengder arter vil utryddes. Dette har skjedd før. Selv regner jeg naturen som mer robust enn oss, den vil klare seg og muligens blomstre igjen. Men så er det poenget med lidelse, sannsynligvis (om man kun regner med dyr og planter) lever vi nå med mer lidelse og død enn noen gang før, på bekostning av vår arts egoistiske kortsiktighet og økte krav til komfort.

Om dette er noe som opptar deg ville jeg absolutt byttet jobb. Mennesker er eksperter på å være hyklere, men jeg tror det er usunt for individet i lengden.

Og været vil bli annerledes. Se for deg å bli født sør i Norge og aldri oppleve noe annet enn regn og vind, hele sommeren, resten av livet. For eksempel.
Sist endret av funksjon; 11. desember 2019 kl. 22:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.