View Single Post
Sitat av Mekaniker Vis innlegg

1. Trur du den globale oppvarmingen er menneskeskapt?
Vis hele sitatet...
Ja

2. Trur du menneskeheten er i stand til å løse krisen?
Vis hele sitatet...
Skeptisk pga grunn av vår egoisme.

3. Hva gjør du for å bidra?
Vis hele sitatet...
Sykler mer og biler mindre. Resirkulerer og forsøker å ha en minimalistisk livsstil der jeg kjøper minst mulig og forsøker å gjennbruke om det er noe jeg må ha. Spiser mer fisk, fugl og egg enn før men er for glad i kjøtt til å bli veganer. Flyr sjeldent og reiser gjerne kollektivt.

4. Hvorfor trur du det er så mange som ikke trur på menneskeskapt global oppvarming?
Vis hele sitatet...
Dumskap, fornektelse eller at om de skal ta det inn over seg så betyr det at de må gi fra seg og kutte ned på ting de verdsetter høyere enn planetens ve og vel.

5. Hvordan trur du man skal få folk til å våkne opp og erkjenne at den globale oppvarmingen er menneskeskapt?
Vis hele sitatet...
Vet ikke om det er mulig. Jeg er glad i å diskutere saker og ting men akkurat når det gjelder klima og det å begrense seg og fråtse mindre så virker det som de fleste andre ser på meg som en tulling, en ekstremist eller som en hippie gjøk straks jeg snakker klima og miljø. Så jeg har gitt opp og gjør nå kun de små tingene jeg kan gjøre så får andre gjøre det de kan eller gi faen. Gir majoriteten faen så besegler de vel muligens vår skjebne men da har det i det minste vært et demokratisk valg at vi skal få denne kloden til å knele.

6. Når syntes du vil skal avvikle utvinningen av olje? Eller i det minste slutte å lete etter mer?
Vis hele sitatet...
Vanskelig spørsmål, som nesten blir for dyptgående til å ta klemt inn mellom alle andre spørsmål. Men jeg får forsøke å si det så enkelt jeg kan. Vi bør pumpe olje sålenge vår olje gir et mindre klimaavtrykk enn hva alternativ olje gir.

En nasjon alene kan ikke dempe den globale etterspørselen etter fossilt brennstoff. Men noen må selvsagt gå i bresjen. Og det har vi muligheten til. Samtidig er oljebransjen en stor bidragsyter til fellesskapet, de sysselsetter veldig mange, også indirekte. Tror jeg stopper der.

7. Jeg jobber med å bygge olje og gassbrønner. Jeg føler det er hyklersk av meg å fortsette å jobbe med dette å ha det synspunktet jeg har. Jeg ønsker at oljenæringen skal avvikles kontrollert iløpet typ 15 år og at vi evt kun fortsetter å utvinne litt olje til særegne behov. Ikke for fossil energi. Burde jeg slutte i jobben for klimasaken eller burde jeg fortsette og heller bidra til eventuell plugging og avvikling?
Vis hele sitatet...
Du må gjøre det du føler selv. Om du slutter og tar en annen jobb så vil jo bare en annen overta din jobb. Du alene kan ikke endre verden. Men kanskje kan du være en katalysator som gjør at andre tar samme valg? Hvor avhengig er du blitt av oljevelstanden for at det økonomiske skal gå rundt? Lever du hardt og har mye gjeld? Eller lever du nøkternt og har penger på bok?

8. Jeg syntes vi skal bruke mye av oljefondet vårt, som vi har fått på bekostning av klimaet, til å utvikle teknologi til å rette på feilene vi har gjort. Som andre, mindre ressurssterke nasjoner kan ha nytte av.
Vis hele sitatet...
[/quote]

Gjør ikke en dritt forberedende. Er nok dau før alvoret setter inn.

Greta hva skal man si. Sinna. Ja. Men kanskje så mye at hun blir en karikatur mer enn en som vinner folk over.

Konsekvensen? Nei det blir vel verre. Mer flom, tørke, nedsmelting, permafrosten forsvinner også går ting ennå raskere og gjør ting ennå verre.