View Single Post
1. Jeg stoler på vitenskapen som tilsier at våre handlinger påvirker klimaendringene.

2. Jeg tror vi kan løse denne krisen. Spørsmålet er bare hvor nært vi må nå total kollaps av verdenssamfunnet slik kjenner det i dag, før vi får ut fingeren. En stor del av problemet er at vi som eier mest, forbruker mest, og dermed har størst ansvar og påvirkningskraft.... også slipper billigst unna. Å snakke om klimakrisen som en kommende problemstilling er egoistisk - klimakrisen er allerede her. Det er bare det at den påvirker mennesker på andre siden av kloden, og den angår ikke oss. Enda.

3. Jeg prøver å gjøre det jeg kan. Spiser mye mindre kjøtt enn jeg gjorde før, kjører lite bil, flyr lite, handler sjelden nye klær eller forbruksartikler. Og bruker stemmeretten.

4. Fornektelse. Det kan være en bevisst eller ubevisst overlevelsesstrategi hvor man slipper å forholde seg til konsekvensene. Problemet er stort, komplekst og konsekvensene er katastrofale. Da er det mye enklere å avfeie og ignorere.

5. Jeg tror folk må føle det mer på kroppen.

6. Vanskelig problemstilling. Personlig mener jeg vi burde ha slutta for lenge siden, og heller gått foran som et godt eksempel og utviklet grønnere teknologi. Meeeeen det er gode penger å tjene på olje fortsatt, og det skal mye til å få norske politikere til å si "nei takk vi trenger ikke disse pengene, Russland og Saudi-Arabia kan få de istedenfor". Ingen vil gå først. På en annen side kan det hende vi aldri skal slutte å lete etter olje, avhengig av fremtidens energimiks og hva slags science-fiction-teknologi vi kan lage. Fossilbilder som fanger opp sine egne utlipp eller CO2-luftrensere anyone?

7. Sier meg enig med moret.

8. Tanken om å bruke oljepenger på å rette opp klimaet er en fin ting. Men det må gjøres på ansvarlig vis. Ideelt sett kunne man brukt avkastningen på fondet til dette formålet.

9. Jeg tror vi må ha mer pisk, og nye radikale forslag. Karbonprising i forskjellige former virker som den mest åpenbare løsningen i min bok. Vi må faktisk betale prisen det koster å ødelegge kloden vår, istedenfor å subsidiere destruktive handlingsmønstre. Satelittbasert veiprising er et fint eksempel. Man kan be folk pent om å ta bedre valg, men tiden for holdningsskapende politikk er forbi. Vi trenger resultater.

10. Folk liker ikke bli servert ubehagelige sannheter. I alle fall ikke fra et sint barn. Også attpåtil er hun svensk? Fysjameg.

11. Tja. Global katastrofe? Ekstremvær vil sørge for at folk dør av drukning, hete, ras, matmangel og you name it. Landområder vil bli spist opp av havet, bli ørken eller på andre måter bli ubeboelige for mennesker. Dette vil føre til en ekstrem flyktningekrise som verden aldri har sett maken til. Det er ikke urealistisk at dette vil føre til flere konflikter, og direkte kriger. En av faktorene som bidro til starten av borgerkrigen i Syria var dårlige avlinger grunnet tørke, som igjen drev folk vekk fra distriktene og la press på byene. Tenk dette i størrelsesorden milliarder av mennesker, så blir det spennende!

12. Jeg har ingen planer om å få egne barn, pga utslipp det vil medføre og frykt for hvordan dette barnets liv vil bli. Utover det? Ikke all verdens egentlig. Jeg lever et relativt nøkternt liv, bruker stemmeseddelen, og prøver å gjøre gode valg. Å lage seg et prepper-småbruk tror jeg aldri at jeg hadde klart. Hvis samfunnet ender opp i total kollaps får jeg heller gå ut på en litt mer rocka måte.

Avslutningsvis kan jeg bare observere at livet er skjørt. Når som helst kan det komme en komet og utrydde oss. At sola vil gjøre jorden ubeboelig er et uunngåelig faktum dog kanskje 800.000 år frem i tid. Det at vi har begrenset tid på denne kloden både som individer og som art, er noe av det som driver oss, gjør at vi tilpasser oss og løser utfordringer. Nå må vi kanskje gjennom den mest omfattende omstillingen. Foreløpig har samfunnet handlet om økt økonomisk vekst og bedre levestandard, men med begrensede ressurser er ikke dette bærekraftig. Vi må slutte å fokusere på BNP, og heller fokusere mer på fordeling av velstand og bærekraftig livsstil for å sørge for at vi får mest mulig tid på denne jorden.