View Single Post
Hei

De siste årene har jeg blitt mer og mer bevisst på menneskeskapt global oppvarming og for meg så vil det være den faktoren som kommer til å veie desidert aller tyngst når jeg skal stemme ved neste valg.

Problemet med en streng miljøpolitikk for å forsøke å nå 1,5 graders målet i Paris-avtalen er at det er så enorm upopulært blant så mange i befolkningen. Upopulært fordi det blir nødt til å gå på bekostning av velferden til folk flest. Folk må gjøre mindre av ting dem har vennet seg til som de ser på goder dem burde ha rett til. Som å spise så mye kjøtt dem vil, reise ukritisk hvor de vil i verden til enhver tid, kjøpe hva som helst for de har helt fint råd til det osv.

Jeg er i utgangspunktet veldig optimistisk til hva menneskeheten kan få til hvis dem legger vilje og ressursene i det. Men akkurat i denne saken merker jeg at jeg blir bekymret og pessimistisk.

Facebookfeeden min bli naturligvis fylt opp med nyhetssaker om klimakrisen, Greta Thunberg etc fordi jeg er interessert i det. Og når jeg leser kommentarene fra det norske folk så er 95% av kommentarene folk som blånekter for at den globale oppvarmingen er menneskeskapt. Fra kamerater får jeg, og det blir det sendt på rundgang "meme" videoer som håner Greta Thunberg mm.

Det er jo såklart begrenset hvor skråsikkert man kan spå klimaet. Men de modellene som tidligere er blitt lagd av feks NASA og IPCC har jo treffet veldig bra likevel. Det er jo konsensus blandt verdens fremste klimaforskere at klimakrisen vi nå er og går inn i er menneskeskapt.

Jeg syntes det er spesielt hvordan det frøet med tvil noen har sådd har kunne blomstre så kraftig.

Ønsker å høre hvor dere her på freakforum ligger mtp dette. Ønsker en diskusjon rundt dette temaet og jeg stiller i tillegg noen spørsmål dere kan besvare hvis dere vil, og begrunn helst svarene

1. Trur du den globale oppvarmingen er menneskeskapt?

2. Trur du menneskeheten er i stand til å løse krisen?

3. Hva gjør du for å bidra?

4. Hvorfor trur du det er så mange som ikke trur på menneskeskapt global oppvarming?

5. Hvordan trur du man skal få folk til å våkne opp og erkjenne at den globale oppvarmingen er menneskeskapt?

6. Når syntes du vil skal avvikle utvinningen av olje? Eller i det minste slutte å lete etter mer?

7. Jeg jobber med å bygge olje og gassbrønner. Jeg føler det er hyklersk av meg å fortsette å jobbe med dette å ha det synspunktet jeg har. Jeg ønsker at oljenæringen skal avvikles kontrollert iløpet typ 15 år og at vi evt kun fortsetter å utvinne litt olje til særegne behov. Ikke for fossil energi. Burde jeg slutte i jobben for klimasaken eller burde jeg fortsette og heller bidra til eventuell plugging og avvikling?

8. Jeg syntes vi skal bruke mye av oljefondet vårt, som vi har fått på bekostning av klimaet, til å utvikle teknologi til å rette på feilene vi har gjort. Som andre, mindre ressurssterke nasjoner kan ha nytte av.

9. Hvis du kunne bestemt, hva ville du at ledere nasjonalt og globalt skulle gjort mtp klimakrisen?

10. Hvorfor dette enorme hatet rundt Greta Thunberg?

11. Hvis vi ikke greier å nå 1,5 graders målet og vil holder den trenden som nå, der vi går mot 3-5 graders oppvarming. Hvilke konsekvenser trur du det vil ha globalt og nasjonalt og i hvilken rekkefølge trur du dette vil skje?

12. Hva gjør du for å forberede deg på disse konsekvensene?


Personlig så syntes jeg vi lever i ei falsk boble for tiden og vi har slettes ikke vondt av litt mindre velferd. Trur velferden vi har idag også er med på å gjøre mange folk syke og deprimerte.