View Single Post
Bare skriv til huseier og si at du forholder deg til ordinær oppsigelse,
Er det 3 måneder og dere ble sagt opp i september så kan dere altså bo ut desember. Det er jo slett ikke sikkert huseier orker å styre med namsmannen og bare aksepterer det du sier.

Heving ja....hehe jeg leste hevning eller hevn. Ja heving er jo for bruk ved alvorlige brudd, og da gjelder ikke oppsigelsestiden. se hele https://www.huseierne.no/alt-om-boli...0leieforholdet.


Utleier kan også heve leieavtalen når leier til tross for advarsel fortsetter å opptre på en måte som er til skade eller sjenanse for utleier eller øvrige brukere av eiendommen. For eksempel brudd på husordensreglene. Hvis leier til stadighet og til langt på natt holder lystig lag med høy musikk, vil utleier få hevingsrett dersom forholdet er alvorlig nok, og leier ikke har besinnet sin oppførsel til tross for at han har fått advarsel.
Vis hele sitatet...
Siden du faktisk bekrefter at festingen ikke var så ille som jeg først trodde ville jeg nok valgt å kjøre på og si at du anser hevingen som ugyldig men at du aksepterer oppsigelse av leieforholdet - men at du vil forholde deg til oppsigelsestid i henhold til den hva som er avtalt i husleiekontrakten.

Er en advarsel nok til å å kreve heving av kontrakt? Jeg vet ikke, jeg har ikke studert juss. Men det er garantert mulig å tolke på mange måter, og dere kan jo like godt få medhold om huseier går for fravikelse, at huseier taper saken. Da gjelder ordinær frist.

Om dere taper og det blir gjennomført fravikelse får dere namsmann og snut på døra og blir kastet ut. Men hele den prosessen med fravikelse tar brått et par måneder, også tror jeg dere har 2 eller 4 uker svarfrist når dere mottar brev om data for fravikelse, så om dere da drøyer til siste dag før dere sender anken så må jo anken behandles, og det må komme nytt tidspunkt for fravikelse.

Om dere vil bo der dere bor nå ut året så er det bare å si til huseier at du forholder deg til ordinær kontrakt. Så blir det hans jobb og ordne det praktiske rundt fravikelse, men det tar altså noe tid å kastet ut, og anker dere så får dere litt mere tid. Klarer sikkert å klore dere fast til over nyttår.
Sist endret av _abc_; 12. september 2020 kl. 17:57.