View Single Post
Sitat av *pi Vis innlegg
Synes absolutt ikke det er så jævlig nei, men det er vel litt surt om gamma di blir revet. Mellomtingen mellom alternativene er å spørre om lov.


Jeg er grunneier, så du trenger ikke å fortelle meg dette. Jeg mener også dialog og respekt er fint, flott og bra, men jeg synes det er en vesensforskjell i å eie en bil og å eie natur.
Vis hele sitatet...

Nå er det strengt tatt ikke slik at jeg forsøker å rettlede deg eller fortelle deg hvordan du skal skjøtte din skog. Du gjør som du vil og bestemmer helt selv. Og det er greit og slik det skal være. Er vel mer at jeg forsøker å forklare at om noen tar seg til rette i skogen så er det kanskje en morsom opplevelse for dem, men det kan koste grunneier både penger, tid og masse ekstra arbeid om det felles trær og bygges camper uten tillatelse.

Det er en forskjell på å eie skog og å drifte skog. Vet ikke om du selv er involvert direkte i drifta, om dere har egen sag og maskiner dere må fikse og skru på selv, og selv må må ta jobben og kostnaden med å skifte ting som blir ødelagt pga spiker i trær eller selv må sjaue ut søppel av skogen? Tenker vel nei du er kanskje ikke hands on for da ville du kanskje sett hva jeg mener? Uansett det er jo ikke viktig. Du trenger jo ikke forklare eller forsvare dine valg her.

Problemet er ikke at skogeier blir krenket for at noen er på hans land uten lov. Det er mer at slikt ofte medfører ekstra arbeid og kostnader som det ikke er budsjettert for. Og kanskje forsinker det annet viktig arbeid også slik at det baller på seg. Poenget jeg har forsøkt å formidle som jeg kanskje har vært litt uklar på er rett og slett at det beste er å spørre før en faktisk begynner å bygge noe på annen manns/kvinnes grunn.

Ban du fikk virkelig satt fingeren på det jeg forsøkte å formidle uten å klare å formulere meg skikkelig. Det du snakker om er jo slik vi har brukt skog, skjærgård, vidder og fjell i generasjoner. Det er ekte friluftsliv. En bærer med seg det en har med på tur, og tar alt med hjem igjen når turen er over. Eller man bruker feks DNT hyttene. Man begynner ikke å bygge vilt og uhemmet uten tillatelse. Alle reguleringer som er på oppsett av konstruksjoner er der av en grunn. Om marka og skogen fylles av halvferdige, utrangerte camper med diverse installasjoner som kanskje aldri blir fullført, flyter av søppel, plast, avføring eller er forfalt så blir det ikke veldig trivelig for andre å bruke disse områdene til friluftsliv.

Likte godt at du påpekte dette med utstyr i disse youtubene, for selv om det blir fremstilt på skjermen som at det er dette som er friluftsliv så handler det vel kanskje mest om å kunne promotere produkter og kunne legge ut affiliate-linker som gir kickback.

Vi har lange tradisjoner for å bruke naturen på en skånsom måte, la oss være "old-school" og fortsette med det fremfor å dreie fokus bort fra selve naturopplevelsen, det å hygge seg i telt og leve enkelt noen dager. En trenger ikke hverken gamme, gapahuk, eller fancy hengekøye for å være friluftsmann. Også er det viktig å tenke på at man skal ha lite avtrykk i naturen, slik at også andre folk kan glede seg over uberørt natur.
Sist endret av _abc_; 11. januar 2020 kl. 23:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.