View Single Post
Sitat av Mekaniker Vis innlegg
jeg har en holding til alkohol som er ganske gjennomsnittlig, i hvertfall der jeg kommer fra. Typ «fylla» 1-4 ganger i uka. Og tar ei øl eller to noen ganger i ukedagene.
Vis hele sitatet...
Vel per definisjon så er du jo "alkis" med et slikt mønster. I de verste ukene så drikker du altså alkohol 6 av 7 dager. Kropp og hjerne har vil nok ha veldig godt av at du bremser litt. Spesielt siden du også tar andre rusmidler i tillegg.

Sitat av Mekaniker Vis innlegg
Jeg trur belønningssentralen i mitt hode kommer veldig lett i ubalanse. Det gjør det kanskje hos mange andre og bare dem ikke er oppmerksom på at det er rusen som gjør det.
Vis hele sitatet...
Tenker du har helt rett og du trigger jo suget etter mer i det omfanget du bruker rusmidler. Nå er tanken tenkt. Du vet hvilken vei det bærer om du ikke endrer mønster. Klarer du gjøre noe med det før dette er blitt en ukontrollerbar avhengighet? Er du mann nok til å gi deg selv den egenomsorgen du faktisk ser ut til å trenge i forhold til rusbruken?


Sitat av Mekaniker Vis innlegg
Det er spesielt stimulantene som setter meg i ubalanse. Og jeg bruker de kun i kombiansjon med alkohol. Mest Cola men har også prøvd amf og tidligere var jeg fan av å ta en ritalin eller to i kombi med alkohol.

Sist jeg var ute pga julebord og diverse så ble det ut både fredag og lørdag. Tok det ganske easy likevel men jeg blir så sykt fyllesyk uansett. Så for å ha sjanse for å kunne komme meg ut lørdagen og så tok jeg 2stk conserta. Gikk hjem kl 01 og var en moderat form, full kontrol.

Dagen etter føler jeg meg bedre enn jeg gjorde dagen før, men problemet med slike stimulanter er a jeg mister livslysten og blir deppa i mange dager etterpå. Har nå gått i 4 dager 0 motivasjon og ser ikke meningen med livet. Hadde jeg vunnet 5 millioner i Lotto så hadde jeg ikke blitt glad av det heller.
Vis hele sitatet...
Om jeg var i dine sko ville jeg nok først redusert all rus. Kanskje startet med å kun inta alkohol 1 gang per uke max 2. Og lagt inn hvite uker hver måned. Og jeg ville nok droppet stimulantene. Kanskje spart stimulantene til den ene store festivalen om sommeren?

Om du endrer mønsteret nå før det er blitt en steinhard avhengighet kan du sikkert fortsett å kose deg med rus nå og da i årene fremover. Om du heller velger å kjøre samme mønster du gjør nå til du er en hekta rusmisbruker så må du kanskje kutte ut all rusbruk. For alltid. Verdt å tenke på.
Sist endret av _abc_; 8. desember 2019 kl. 16:52.