View Single Post
Sitat av Koldun Vis innlegg
For dødsstraff! Offentlig på torget. Pølseboder og iskremtraller sørger for bevertning. Artister fra VG-lista varmer opp publikum. Souvenirer selges og omreisende gjøglere sørger for pauseunderholdningen. Pårørende/familie som er berørt av gjerningsmannens handlinger bør ha makten til å benåde, hvis de vil det.

(Det underliggende problemet er selvsagt rettsikkerhet. Dødsstraff innebærer uunngåelig at et visst antall uskyldige blir drept akkurat som fengselsstraff innebærer at et visst antall uskyldige uunngåelig fratas sin frihet. Å pine folk i flere tiår på death row ala USA er kanskje mer rettsikkert enn den kinesiske varianten hvor fullbyrdelse skjer nokså pronto etter at de obligatoriske ankene har blitt forkastet - og det sørger kanskje for at færre uskyldige henrettes ved feiltakelse - men jeg vet ikke om det er så himla mye mer humant. Det virker heller på meg som en særlig vemmelig form for tortur dette med å henrette folk flere tiår etter at gjerningene har blitt utført..)
Vis hele sitatet...
For dette var ikke selvmotsigende i det hele tatt.
Det er tortur å drepe noen lenge etter forbrytelsen, men helt greit om det blir gjort kjapt?
For meg virker det som du tenker at det å sitte på death row på mange måter er straff nok i seg selv, hvorfor da drepe de i utgangspunktet og hva ser du for deg av positive utfall som følge av dødsstraff?
(Før du svarer les deg opp på tråden, slik at du ikke bare gjentar det som allerede har blitt tilbakevist tidligere i tråden, eller i det minste som anbefalt rett over her, les oppsummeringen)