View Single Post
Vet ikke hvor du er i landet men her hvor jeg bor ser jeg stadig mer og mer av akkurat dette. Jeg kan helt ærlig ikke telle på alle fingrene engang hvor mange jeg kjenner som har blitt utsatt for noe slikt, da spesielt av to lokale superhelt sivilpoliti.

Først leiter de etter biler med feks et par ungdommer i, så kommer de i sivil med blålys og stopper folk, gjerne midt på dagen. De sier at dette er vanlig rutinekontroll, selv når de ligger bak deg og venter med blålys til du er i oppkjørselen der du bor, eller der kompisen du kjører bor. Så varierer det litt men den ene tingen de er innstilt på allerede er å ta deg for dop og ta blodprøve. Bilen må du få fjerna men du kan ikke kjøre før svar på blodprøven, som tar inntil 3 uker.

Kjenner mange som ikke tar noen ting som fortsatt har blitt utsatt for dette og det er selvfølgelig problematisk selv om de får lappen igjen.. Tar de spyttprøve sier de alltid enten at det ble positivt, eller ugyldig resultat som begge deler gir dem grunn til å ta deg med på prøver. Vet om to som har blitt oppfordret til urinprøve på stedet for å ikke måtte bli med dem, men hva så? de får uansett kjøreforbud.

Personlig ble jeg stoppet 2 på natten etter en lang dag på veien og en av de eneste gangene jeg var hundre prosent sikker på at jeg ikke kunne tas for noen ting, til og med bilen var i topp stand, hadde ikke rørt noe på et døgn og var to gutter og to jenter.
De skulle ha legitimasjon på alle sammen og fant fort ut at kompisen min hadde en dom på seg. (For dagen etter røyking -THC "promille" som han mista lappen for). Da var det umiddelbart ut av bilen og full razzia, en ekstra politibil kom til og med for å hjelpe. I tre kvarter leter de, fordi de fant en longpape pakke bak i bilen. "Bare innrøm det, vi finner det du har uansett" sa han ene til meg om igjen og om igjen og jeg måtte strippe og bli lyst oppi ræva, selv om alle de idiotiske testene med å telle ned fra 30 osv var godkjent. De tre passasjerene måtte også strippe (enten langs motorveien eller "bli med på stasjonen".... Spurte om alle rutinekontrollerte ble lyst opp i ræva i grøftekanten æ.. til slutt så ga de opp å ta oss for noe og forsvant, alt de sa var at da er vi ferdige, så dro de. Da forsvant all min respekt for etaten.

Og ja jeg mistet året etterpå lappen selv, samt ble tatt for besittelse. Har vært med 3(!) Venner av meg når de har fått spyttprøve og samme regla og trusler om å bli tatt med hvis ikke, noe de uansett blir 90% av gangene. Ikke bare kjenner de meg igjen når sånn skjer, de minner meg på at vi har møttes før, later som om de bryr seg om det går bra for tida osv

Og dermed blir de jeg kjører med automatisk mistenkt, som gjør at jeg ikke tør sitte i fremsetet med noen som enten ikke må vite min historikk med dem, familiemedlemmer feks risikerer å måtte ende uten lappen i 3 uker etterpå pluss mulig ransaking av klær og bil. eller venner som røyker risker å bli tatt - FORDI JEG SITTER PÅ? Gøy å være en magnet for purken. De har til og med (og dette er faktisk sant,) tatt en U-sving da jeg og kompis kom motsatt vei, med trafikken 16tiden en torsdag, vi så bilen snu i speilen begge to og rett etterpå, kom de lyseblå koselig blinkene. Jaja nok en lappløs kompis mens jeg ble tilbudt som vanlig å bli kjørt hjem, nei takk du konstabel...

Og gjett hva som skjer, jo atter en ung mann på vei til å bli noe mister alt han har jobbet seg opp til og mulighetene han hadde. Fordi med meg og mange andre ryker jobben som en konsekvens av å ikke kunne kjøre selv lenger. Jeg har inntrykk av at dette har ødelagt for flere ungdommer en noen gang før, spesielt etter spyttprøve ble vanlig. Det er stadig færre av mine venner som har lappen lengder etter at de begynte med dette her.. de to nevnte konstabler var tilogmed på dobbelside i avisa da de fikk medalje (kødder ikke) medalje for å være dyktigste narkopurk i verdensdelen...

Det er så mye galt med denne utviklingen at jeg kan ikke få sagt nok en gang. En kort oppgave på jobben vel gjennomført for politiet, betyr for ofrene at livet blir, om ikke snudd opp ned, kraftig påvirket av det.

Selv smalt jeg, rusa på så mye forskjellig at jeg forstår at det straffes, totalvrak er en ting men kunne nok tatt livet av noen, det er det dummeste jeg har gjort. Den er liksom grei. Men det som ikke er greit er at en stor del av en hel generasjon risikerer å miste lappen selv om de ikke har røykt den dagen....