View Single Post
Sitat av Nether Vis innlegg
Husk at det systemiske spiller en stor rolle i å plante holdninger i gruppen systemet ombefatter. Dette gjelder overalt. Hvis systemet er lagt opp slik at det må prioriteres mellom pasienter, så vil også dette reflekteres i holdningene som oppstår på arbeidsplassen.
Vis hele sitatet...
Nettopp! Det er det jeg snakker om når jeg snakker om holdninger på samfunnsnivå. Måten systemet er lagt opp er normgivende for hvilke holdninger som skal gjelde, og det systemet er et resultat av de holdningene vi alle i samfunnet har til psykisk sykdom. Måten tvang har vært (mis)brukt på er et glimrende eksempel på det.

Sitat av Dialogisk Vis innlegg
Min opplevelse er dog at ansatte i psykiatrien stadig vekk
er ute i media og beskriver uholdbare situasjoner, uten at dette fører til endringer
i budsjettene.
Vis hele sitatet...
Det er sikkert noe rett i det, og så kan det tenkes at det er litt som i skolen, at det ikke er spesielt enkelt å varsle.

Men tror også at det er litt sånn at man blir desentisert. Ikke fordi man er en dårlig person, ikke i det hele tatt, men fordi man er opplært i et system. Jeg vet i alle fall at jeg har vært med på ting som jeg nå, med noen flere år på baken, utdanning og erfaring innen andre systemer som ivaretar mennesker og egne opplevelser med sårbarhet, tenker hva i huleste helvette var det vi holdt på med.