View Single Post
Hvordan opplevde du med ADHD Ritalin iforhold til Aduvanz/Elevanse?:

1. Hvilke positive og negative virkninger hadde disse forskjellige medikamentene på deg?
Jeg fikk plagsomme bivirkninger av Ritalin. Altså hjertebank, føltes som om jeg gikk i bratte trapper hele tiden. Hodepine, smerter i kroppen, angst, svette. Jeg startet på 20 mg og jobbet meg opp til 60mg. 60mg var helt forferdelig. Gav til slutt opp og gikk over på Aduvanz. Her begynte jeg på 30mg og jobbet meg opp til 70mg. Omtrent de samme bivirkingene, bare svakere. Unntatt angst da, har hatt veldig lite av det etter Aduvanz. 70mg ble for heftig, skal nå ned på 50mg+10mg Attentin ved behov. Blir veldig trøtt når medisinene går ut, og sovner på få minutt når jeg legger meg. Null tid for nattlig tankekjør, og det er herlig!

Positive effekter: Fikk det på begge. Mer konsentrert og kan jobbe lenger uten å måtte ta pauser. Mer tålmodig og takler utfordringer på feks jobb mye bedre. Føler meg litt mutt og daff av og til, men det avhenger av så mye.

2. Hvilken mg dose Ritalin var du oppi før du byttet? Fungerte den mot din ADHD i det heletatt? 60mg, fungerte godt. Det hjelper bare så lite å ha fokus og konsentrasjon når hjertebanken er så plagsom at du bare ligger og klamrer deg fast i sofaen.