View Single Post
Tror kanskje jeg ordla meg litt uklart, sammen med skriveleif i forrige post.Det skulle stå bare å glemme sphongle lista (alt av lyd føltes svært forstyrrende).

Fluesopp er ikke noe "drømme seg bort" sopp. Jeg fikk en intens nærmest dirrende følelse hvor det som føltes naturlig var å sitte helt helt stille. Hvert øyeblikk føltes dirrende intens, og sånn sett kan fluesoppen ta deg inn i en meditativ tilstand hvor man er svært tilstede i hvert øyeblikk. Ved meditativ tilstand så mener jeg ikke en drømmende tilstand hvor man flyter avgårde på tanker, men heller tilstander av dyp meditasjon uten tanker og hvor nået og øyeblikket er meget tilstedeværende.

Å reflektere føltes også fjernt. Det er mer som en intens stillhet i kropp og sinn. Å tenke gjør nærmest vondt. Alt etter dosering så kan sinnet plutselig gjøre smådeliriske hopp hvor man helt uten kontroll plutselig får uforståelige bilder og krumpsring i sinnet. Prøver meg på et slags beskrivende eksempel: Dirrende stillhet.. Intens følelse. Å puste kan til og med føles forstyrrende... Boom.. Kart over Haiti i sinnet - zoomer dypt ned.. Smæck. Jungel... Apekatt.. Verdenskart... Boom. Stille igjen.. Plutselig er man tilbake i "nuet" igjen. Med samme dirrende intense følelse, nå blandet med forvirrelse over hva som nettop skjedde. Man sitter igjen perpleks... Intens følelse. Og sånn fortoner det seg videre. Dette eksempelet kan kanskje også beskrive hvordan en bædtripp fort kan utvikle seg. Ingen eufori. Det er ikke videre behagelig heller. Ikke noe drømme-seg bort i bølgeskvulp følelse.. Bare intens - dirrende tilstedeværelse blandet med smådeliriske krumpspring.

Merk: Dette er mine opplevelser gjennom 3-4 turer noen år tilbake i tid (vi er alle forskjellige - så mulig andre vil få andre opplevelser). Fluesoppen føles for spesiell til at det er noe jeg hiver meg over i tide og utide. Opplevelsen føltes som sagt givende og åndelig - men ikke noe jeg lett hiver meg over igjen. Jeg opparbeidet med stor respekt gjennom disse eksperimentene. JEg er også usikker på hvor sunn denne soppen er å drive å lefle med over tid.

Det virker som om fleinsoppen er et bedre supplement til hva du beskriver. Her kan det funke å lytte til sphongle og "drømme seg vekk", eller helst å bli tatt med på tur, med etterfølgende refleksjoner.
Sist endret av Bearass; 7. oktober 2015 kl. 23:16.