View Single Post
Sitat av magnet Vis innlegg
hvor skal du hente energien fra?

The atmosphere has a mass of about 5.15×10^18 kg (wikipedia)
dette skal du begynne å flytte på

og om du gjorde en endring ville den ikke vært konsistent.
Vis hele sitatet...
Vi plasserer viftene i havet, så har vi vel ingeniører som kan få gang på noe lignende vannmølle eller slik. Vi skal da ikke slåss med atmosfæren, men med lokal vind. Om ho stormer mot oss i 10 m/s med masse regn på slep måtte vi vel bare blåst vind i 11 m/s tilbake på ho?

Sitat av Xgeir Vis innlegg
I Russland (St. Petersburg var det muligens?) har de en årlig militærparade elns. hvor de løser regnproblemet ved å drysse noe guffent pulver over skyene før de når til paradeplasen.

I ditt tilfelle, for å prøve å gi en forståelse av problemstillinga så prøv deg på dette:
1: Lag et tårn av lego med utstikkere (propell eller hva du nå kaller det). Bygg tårnet ca 30 cm høyt.
2: Gjenta prosessen - men bygg tårnet 12 meter høyt med samme proposjoner og samme legoklosser (lim strengt forbudt). Tror du det holder seg?
Vis hele sitatet...
Ja har hørt om dette. Smart hvis du bare trenger fint vær noen timer, litt mer styr om det skulle vært permanent eller over lengre perioder.

Det andre tårnet falt på rundt en meter, men så er jo ikke jeg ingeniør eller lego det beste byggemateriale!


Sitat av Relevant Vis innlegg
Jeg kan se for meg at det ville hatt mange uventede komplikasjoner når det kommer til selve utføringen. Og selv om vi skulle klart det så har vi viktigere ting å bruke penger på enn enorme vifter for å skyve unna nedbør. Dessuten er nedbør en viktig faktor i økosystemet. Det er i tillegg mange som liker regn, og ikke har lyst på mindre av det. Så ville det jo også kommet klager fra strømleverandører OL. dersom det ble tørke i diverse demninger for vannkraftverk.
Vis hele sitatet...
Ja det med økosystemet og demninger er gode poeng. Det hele var mer tenkt som en løsning på de korte somrene våre, for hvis vi kan blåse vekk skyer og vind vil vel sola varme godt så lenge vi ønsker det?
Sist endret av Jeg er komisk; 7. august 2017 kl. 21:54.