View Single Post
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
404
Problemet her er at de drar inn så alvorlige temaer, og voldsomme toner. Til vill applaus fra blant andre Kripos og Skoleverket. SKAM har med denne vridningen redusert seg fra å være en serie med fokus på de hverdagslige utviklingsutfordringene unge mennesker står ovenfor. I nåtid er disse annerledes enn i min tid, for 10-15 år siden. Men ikke så mye mer enn at det er teknologien som setter andre toner til.

Dette skuffer meg voldsomt. Det gjør nesten litt vondt at en serie som kunne stått som et solid tidsvitne til vår tid, og de "vanlige" utfordringene ungdommer står ovenfor, reduseres til en kritikk av ungdomskulturens utfordringer. Det er altså ikke slik at jeg synes det er synd at det blir snakket om utfordringene omkring festvoldtekter, uønskede graviditerer og denne underliggende tonen mot spiseforstyrrelser (og herunder kroppspresset mot spesielt unge jenter, men også gutter) men jeg ville så gjerne ha sett at dette handlet om de moralske og etiske utfordringene, og utviklingen dette gir ungdommene, rundt den fantastiske kjærligheten man får i ungdommen, som man ikke opplever igjen. Det er fett å være forelska når man er 30, og sikkert 60 også. Men det blir aldri det samme som når man var 15-16-17. Det er fett og dra på fest og fylla når man er 30 også. Men det blir aldri det samme som når man var 15-16-17.

Nå har denne serien blitt en moralistisk pekefinger. Det som kunne og burde vært et tidsvitne til vår virkelighet, blir istedet en moralistisk serie hvor de mindre heldige sidene av tiden vi lever i trekkes frem. Istedet for å bygge videre på det som var kjernen, og etter min mening suksessen i denne serien: Det realistiske, hverdagslige, litt naive men samtidig vakre ved ungdommens prøving og feiling i alt fra fest, til kjærlighet og sex. Har de istedet valgt og sette de flotte karakterene de har skapt inn i en settting som best kan beskrives som en dårlig blandet cocktail av to episoder Wallander-serien, ispedd litt generisk folkepocketkrim men med en twist om at heltinnen også er offeret. Ung pike søker den forbudte kjærligheten, får den, men havner i problemer, legger all skyld (skam) på seg selv, det manipuleres vekk og i tillegg skal det altså slås et slag for de nye folkesykdommene blant ungdommen "kroppspress". Men, som Likyhane nevner i posten over, blir hun vel sikkert gravid også.

Alt dette kunne jeg gjerne ha blitt foralt om i en dramatisk skildring. Men her synes jeg ærlig talt at NRK og serieskaperne, i sin iver etter å slå "fortjeneste" på populariteten, ødelegger sin egen serie ved å bygge et plott som flytter tyngden i historien fra det flotte til det fæle.

Ser også at det nevnes av flere at det i de siste episodene har blitt flere dialogscener med Noora, som blir strukket lenger en skipet til Askeladden kunne riese. Her er jeg helt enig, bakgrunnen er selvsagt at de har fått med seg den massive rosen som skuespiller Frida Josefine Pettersen får i sin tolkning av rollen. Da klarer de bare altså ikke å holde seg til det som var suksessoppskriften - men kliner istedet på med "timesvis" av tomt pjatt. Pjatt som fremhever hennes prestasjoner i en slik grad at den realismen hun faktisk klarte å skape - er borte. Ødelagt.

Det beste for denne serien er faktisk om Noora nå tar selvmord! Eller som jeg skrev tidligere, at jentene blir headhuntet av PST for å spionere på Sana som har blitt radikalisert... Slik at denne fantastisk lovende skuespilleren ikke får karrieren ødelagt allerede før den har begynt, ved å spille en rolle som skrives i stykker av grådige manusforfattere som er mer opptatt av heder fra stat og kirke, enn å faktisk produsere en god historie. Så får de begynne på nytt i sesong tre, med Vilde-karakteren, og så får vi håpe at også ikke denne særdeles lovende skuespilleren utsettes for samme skjebne. For slik som dette har utviklet seg siden fredagens episode, og med de teasere og innblikk som er kommet så langt. Så er Skam ferdig.

Takke seg til at det er siste finish på Paradise Hotel for i år. Der får man ihvertfall det man "betaler" for. Dumme ungdommer i en billig produksjon, hvor det eneste det handler om er "hvem kan lure hvem, og lage mest drama for de andre, uten å bli avslørt".
Sist endret av Svartedauden; 24. mai 2016 kl. 03:55.