View Single Post
True phreak.
Sitat av Ivar Vis innlegg
Startet den, men har ikke akkurat tid nå til og se hele.

Njah ikke at jeg selv mener Gud skapte universet, men å komme med en teori om at det kommer noe ut av ingenting. Virker litt for lettvint for min del. Og like lite bevist/motbevist som at Gud skapte universet vil jeg fortsatt mene.
Vis hele sitatet...
Det kommer an på hvordan man definerer "ingenting". Man har mange teorier som kan gi en forklaring på hvordan universet ble til. Membrankollisjoner, f.eks, som er en del av strengteorien. Det at partikler i universet har masse (og alle egenskapene dette medfører) er et resultat av de fysiske lovene som styrer universet. Hvor lettvint det enn måtte virke for deg, er egentlig irrelevant, hva du mener om den saken likeså.

Så lenge jeg ikke forstår en ting, godtar jeg den ikke, uansett hva. Jeg bryr meg fint lite i hvor bevist/motbevist 'tingen' er, virker det mest fornuftig for meg at det stemmer/stemmer-ikke så bryr jeg meg egentlig fint lite om hva en person sier da. Kall meg arrogant, men heller det enn en idiot som tror på absolutt alt som blir sagt.
Vis hele sitatet...
Da får du egentlig bare pakke kofferten og forlate universet med en gang. Ingen forstår hvordan alt man omgir seg med fungerer, uansett hvor smart man måtte være. Det er lurt å være kritisk, og ikke svelge alt man får servert, men det er stor forskjell mellom sunn skepsis og ignoranse. Det er lurt å kjenne til de eksisterende teoriene, og hva som er problemene med dem. De fleste teorier vi bruker i fysikken er kun ideelle numeriske tilnærminger, de er langt fra perfekte. Men ved hjelp av den fysikken kan vi fly og reise ut i verdensrommet, så det funker jo.
Du har også rett i det at jeg ikke har kunnskaper i dette, og det kan du ikke forvente heller av noen som helst egentlig. Det er en teori, for å forstå den så må du nok ha litt av "tankegangen" til h*n/de som dannet den, eller hvertfall ha samme synspunkter og kunnskaper som h*n/de.

Jeg har fint lite utdanning i dette her, så når jeg leser på et forum at universet kom fra ingenting, så kan jeg VELDIG FINT si meg imot

Når det eneste jeg får vite av informasjon er "TV Dokumentar, History Channel, The Universe, og der kom det frem at de ikke visste hvordan The Big Bang oppstod men at en teori er at det oppstod fra nettopp ingenting."

Så du kan ikke forvente at jeg skal kunne noe som helst faktisk om denne teorien. Det jeg svarte på var at denne teorien virket for enkel og kan sammenlignes med Gudsteorien.



Nei, han kom akkurat som denne teorien, fra ingenting!

Ingen av delene er verken bevist, eller motbevist. Derfor tørr jeg påstå at disse to teoriene er på lik linje.
Vis hele sitatet...
Gudsteorien? More like Gudshypotesen. Man har ingen indiser som tilsier at Gud skapte universet, men man har mange som gir oss materiale til å forme teorier som kan forklare hvordan universet ble til. Bare fordi vi fortsatt ikke har noen perfekte modeller, betyr ikke det at vi ikke er på rett spor.

Det er ikke i nærheten av det samme, engang, og å påstå det vitner egentlig bare om din uvitenhet.

Sitat av Knask Vis innlegg
Jo, det skjer en fusjonsprosess på stjernene og det er grunnen til at de brenner, men hva klarte å få i gang denne kjernereaksjonen?
En fusjonsprosess krever en temperatur på flere millioner grader celsius for å komme i gang, og det er nettopp pga. dette vi ikke har fått til skikkelige fusjonsreaktorer enda.
Den eneste egnede måten man har kommet frem til er å starte fusjonsprosessen med en atombombe så vidt jeg har fått med meg?
Da skal det en hel del til for å kontrollere så store mengder energi på en praktisk måte.

Så tilbake til det opprinnelige spørsmålet; hva tente stjernene?
Vis hele sitatet...
Masse samles, og trekker til seg enda mer masse, som trekker mer masse osv. til slutt er trykket og temperaturen i sentrum høy nok til at kjerneprosessene går av seg selv. Bam!

Atombomber er avhengig av spalting av atomer, altså fisjon. Fusjon er det motsatte.
Sist endret av Orph; 3. juli 2011 kl. 15:58.