View Single Post
Sitat av EoT Vis innlegg
Nja, det kommer an på hvordan du definerer evolusjonsteorien. Evolusjon kan bevises, og har blitt bevist (proof). Både såkalt makro- og mikroevolusjon. Så teorien om at organismer utvikler seg, er bevist.

Den "store" evolusjonsteorien, om at alle organismer stammer fra encellede organismer som oppstod ca. 2,5 milliarder år tilbake, har man bare "evidence" for.

Dette blir dog et definisjonsspørsmål. Alt er jo til en viss grad en teori. Jeg har en teori om at jeg snakker med et menneske over internett nå, mens jeg i realiteten muligens bare snakker med pc'en min.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig i at evolusjon er et faktum. Jeg snakker om "evolusjonsteorien". Og uansett hvor mye "evidence" man får, så blir aldri teorien "proven"

Uansett hvor mye bevis (evidence) man finner for at teorien er riktig, kan man ikke utelukke at det blir funnet en and med krokodillekropp og gjeller i morgen...eller noe annet som vil falsifisere teorien slik den er i dag. Dette betyr selvsagt ikke noe i praksis, og man kan trygt tenke på evolusjonsteorien som "bevist" (proven).

Edit: det vil ikke endre på at "evolusjon" som fenomen eksisterer og skjer rundt oss hele tiden, bare at vårt forklaringssystem (teorien) må revideres.
Sist endret av phish; 30. juni 2011 kl. 23:32.