View Single Post
Sitat av zevz Vis innlegg
sånn som det virker som at universet har begynt så var det først en liten klump eller "ingen ting"? eller noe som sprengte og brettet seg utover og ble universet.

Tenk deg en liten prikk på størelse med et punktum. som ble til det store universet. hvor kom da massen i universet fra, som feks massen i stjerner og planeter det høres jo ut som om det umulig er plass i punktumet med all den massen som fins i universet. er vel egentlig umulig og svare på det, men gøy og høre teorier.
Vis hele sitatet...
Massen ble til etter Big Bang etter teorien. Helt i starten var alt energi, som skapte fundamental partikklene som ble til atomene. Hovedsakelig som vanelig materie og noe som heter antimaterie. Når disse møtes går den berømte likningen til Einstein E=mc^2 i aksjon. Da vil de to atomene(hvis de er like) gå i fullstendig oppløsning og bli til rein energi. Forskerne tror det var noen få prosent mer vanlig materie enn antimaterie, uten at de vet hvorfor, siden det er i dag mer vanlig materie i universet.

Første atomene som ble skapt er de enkleste altså Hydrogen. Et proton og et elektron. Disse ble spredd helt tilfeldig rundt i universet, før tyngdekraften tok til å skapte skyer av hydrogen. Inne i denne skyen som stadig komprimerer seg blir det skapt et enormt trykk. Trykket fikk atomene i forskjellige sentrum av skyen til å bli så varmt (ca 15 milioner grader), som er tempraturen som trengs for at to atomer skal smelte sammen til et tyngre atom som da er Helium. Som kjent kalt fusjonering. Samtidig i fusjonsprossessen som smelter sammen vanvittig mange atomer i sekundet, sendes det ut engeri i hele våres spekter. En stjerne fusjonerer alltid sentrum av seg selv derfor blir stjerner sende ut som en løk ettervært hvis du hadde delt den i to. Med hydrogen på utsiden så et lag helium, Karbon vet jeg kommer. Men jeg husker ikke hele fusjons prossessen men vet den stopper når den kommer til jern. Det grunnstoffet klarer ikke starte å fusjonere å stjernen vil dø ut når fusjons prossessen stopper. Supernovaer er da sprederen av alle de grunnstoffene som er samlet i løkringene men også i selve eksplosjonen skapes det noen få enda tyngre stoffer av trykket. Av disse husker jeg bare Gull.

Sitat av zevz Vis innlegg
Så til spm nr 2, hva besteår universet av? tenk deg all luften som er rundt jorden, det er jo noe fysisk noe, forskjellige gasser, men hva består "luften" mellom stjernene av? for noe må det vel være der?
Vis hele sitatet...
På dagligtale sies det at det er ingen ting i rommet. Men ingenting finnes aldri. Det er masser av stråling, partikler og atomer. Stråling som også henger igjen fra big bang kalt bakgrunns stråling.

Sitat av zevz Vis innlegg
og så til det siste spm hvordan tok stjernene fyr?
Vis hele sitatet...
Det forklarte jeg under første spørsmål. Gravitasjon -> trykk -> varme = fusjonering

Sitat av zevz Vis innlegg
mange brae svar her nå!

Det med at lys ikke slipper unna svart hull leder meg til et fjerde spm.

Hvis ikke lys slipper unna sorte hull så må lys være masse i mitt hode, så va er egentlig lys lagd av? vet at lys er nesten det samme som radiobølger, men består det av atomer? syns det høres rart ut om lys består av atomer.
Vis hele sitatet...
Synlig lys kan ha to egenskaper som et elementærpartikkel og som energi.
Et foton er egentlig bare en energi kvant og ikke noe av det samme som atomenes elementærpartikkler. Men har aldri fått noe skikkelig var på det spørsmålet selv, for det sies at et foton ikke har masse.