View Single Post
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Sitat av (-(-_(-_-)_-)-)
Hvor høyt er det gresset speq? På de bildene. Ser veldig høyt ut, men ser jo soppen tyddelig å der.

Å hva er det som er så spesielt med kirkegård plener? De er jo bare som alle andre plener.
Vis hele sitatet...

Hmm.. Nå går jeg ikke akkuratt med målestokk eller meter-mål når jeg er ute å sanker.

Men gress høyden varierer noe sinnsykt fra plass til plass, og gang for gang.
Gresset har en tendens til å ligge seg vannrett over soppen og gjemme dem, så gresset kan ofte være 25-35 cm.
Men det er ikke bare i gress tuster man finner sopp. Det varierer ganske mye, og jeg leter selv "etter en fasit", dog jeg tviler det finnes.
Jeg har funnet Fleinsopp på de mest underligste plasser, og steder der jeg aldri ville trodd de fantes.

Men bildene jeg la som vedlegg er ganske nøyaktige bilder av hvordan det ser ut, der jeg finner Fleinsopp.
Det er ikke slik at soppen -kun- vokser "der og der". Det varierer gjerne fra nårtid jeg er å plukker.
Det kan jo også ha noe med at andre mennesker også er å plukker på samme sted som jeg plukker.

Men det som er helt klart, er at de trives der sauer og kyr beiter. Gjerne mens de beiter, men da er det stooor sjans for å finne ned-trakket eller halvspiste opp.
Eller bare sopper med saue avføring.
Etter at sauene har byttet beite, eller har blitt tatt inn for høsten synest jeg det er best å plukke.

Gress-tuster og rundt dem er populære vekst forhold, gjerne der mosen ikke er så fyldig og lett for soppen å trenge igjenom.
Det er ikke alltid at man kan se soppen klart og tydelig, uten å sette seg ned på huk og rote litt i gresset.
Jeg anbefaller ikke å "voldta" gresset, noe jeg har sett mange gjøre. Da mister man som oftest mange sopp i form av at hattene blir revet av eller skvist i leitingen.

Behandle gresset som om du hadde på deg silke-hansker.