Tråd: Meditasjon...
View Single Post
Sitat av leadenfoot Vis innlegg
Er det noen som praktiserer det. Sånn ordentlig, miste deg selv i et tidløst perfekt øyeblikk der alle tanker forsvinner.

Har lagt merke til at, det har en helt latterlig bra effekt på alt egentlig.

Sliter med en del men, når jeg er der, når jeg er 100% i det øyeblikket. Da forsvinner alt jeg tenker som skader meg. Og kan se at... Det er veien liksom.

Trodde psykedeliske var årsaken til det men. Jeg hører snakk om ego death på psykedeliske men tror egentlig at ego death det er når det man tenker dør ut. Det er den egentlige ego death, man kan ikke få det medmindre man mediterer tror jeg. Fordi ego death er egentlig meditasjon, fordi da dør egoet.

Det ble vanskelig for min del og plassere posten min i en viss kategori men.

Har jo litt av et ekkokammer der jeg bare reflekterer med meg selv så... Det er kanskje et problem.

Hvis det var en ting jeg kunne lære bort som jeg har lært i livet så er meditasjon det beste av alt jeg kan og har erfart. For min del så er det en micro dose sopp eller xtc tur.

Når det funker så forsvinner alt som er vondt for meg. Og jeg kan se, det jeg tenker er det som gjør meg vondt. Egoet.

Vetikke om det gir mening en gang, har hadt et par pils. Så har vel litt og jobbe med men.
Vis hele sitatet...

Meditasjon kan være så simpelt som, jeg setter meg ned for å ta det rolig. For å kjenne pusten gå langsomt og for å høre etter hva som skjer i topplokket.

Det med å lengte og streve etter å være den perfekte meditatoren går imot det å det hele tatt meditere føler jeg. En del av poenget med meditasjon er å prøve og skille mellom ens ekte jeg, og ens ego.

Typen meditasjon som heter zazen ifra zen buddhisme, er det som blir kalt for "sitting". Hvor målet med meditasjonen bokstavelig talt er ingenting. Man skal sitte på en pute, ikke si noe og la alt "tullet" til ego surre og gå uten å dømme.

På den andre siden av skalaen har man kundalini yoga hvor det ultimate målet er kundalini awakening. Dette oppnås på flere forskjellige måter men innebærer forskjellige former av mentale bilder man prøver å fokuse sterkt på. Etter en viss tid med denne visualiseringen vil en energi i form av en drage eller slange som ligger kveilet i bunnen av rotchakraen ved halebeinet langsomt jobbe seg oppover ryggraden og vil da aktivere de syv forskjellige chakraene, energipunktene eller mer vitenskapelig sagt, nervebanene i kroppen. Dette skal da gir den som praktiserer over tid en full oppvåkning og gradvis gå ifra en tilstand av å ikke være oppvåknet til å være et helt realisert menneske.

Målet er det samme, men veien dit kan være så forskjellige som zazen vs kundalini.

Grunnen til at jeg beskriver begge disse to er på grunn av punktet du nevner med å havne i det "øyeblikket" hvor fortid, nåtid, fremtid, alle slags tanker og til og med ens fysiske kropp slutter og eksistere, også kalt samadhi.

Personlig har jeg prøvd en del forskjellige ting og har funnet ut av simpelheten i zazen passer bedre for meg i forhold til teknikaliteten i f.eks. Kundalini yoga.

En ting jeg vil nevne med disse to eksemplene jeg dro opp er at de er like i forhold til at de trener hjerne, sinn og kropp til å bli fokusert som en metaforisk laser. Tenk hvordan vi ellers er som mennesker i vanlig problemløsnings-bevissthet. Ofte litt her og litt der. Man må tenke på forskjellige ting og løse en variasjon av oppgaver. Meditasjon tar bevisstheten våres og prøver og ta all den energien og fokusere den til ett konsentrert punkt. Om det så måtte være i form av visualisering eller zazen's stille observering. Uansett hva man gjør vil "default mode network" av hjernen bli nedstimulet og man vil merke en forskjell i hvor mange sporadiske tanker man har i hverdagen.

Det som skjer med meg noen ganger under meditasjon som er sykt er at jeg observerer meg selv meditere, men da kommer spørsmålet: Hvis "jeg" observerer meg "selv" meditere hvem er det da som ser hvem?
Sist endret av QuantumLove; 8. oktober 2020 kl. 19:46.