View Single Post
Sitat av McLovin Vis innlegg
Siste konserten vår målte vi 118dB bake med lydmann. Dette ligger rett rundt grensen for hva som er lovlig i Norge

EDIT: dette er dog ikke scenelyd, det som var sagt om 120dB på øving/backline vil jeg se på som sprøyt. Vi målte 118dB i et knøttelite lokale med PA på lik størrelse og merke av det som er på John Dee. Tror branngrensen på stedet var 144 personer, men da er det ubehagelig fullt
Vis hele sitatet...
118dB med kalibrert måleutstyr? I så fall vil jeg påstå at dere var en del over hva som var forsvarlig. Spesielt om dette var over mer enn en halv låt. ved 118dB så er sjansen for å gi publikum hørselskader absolutt tilstede.
Det er dessverre ikke noen særlige grenser i norge når det kommer til lydnivå i norge. Det nærmeste du kommer er hva arbeidsmiljøloven sier at lydteknikeren kan utsette seg for på arbeidsplassen sin...

I Danmark er grensen på 95dB over 15 minutter, mener jeg å ha hørt (noen ganger lurt på hvorfor en del snakker så mye mellom låtene? :P). Jeg pleier å legge en maksgrense på 100-ish over 15 minutt, og 110-ish som absolutt maks peak når jeg kjører konsert, og det er høyt nok :P