View Single Post
Du glemmer en ting: felleskapet blir straffet uansett, for vi betaler for disse individene som gjør dumme ting. Når folk fucker seg selv opp er det ikke bare dem det går utover, både de nærmeste til disse personene, og ikke minst det offentlige som plikter å ta seg av folk uansett. Dette går i siste instans utover den stille gutten i klassen som aldri gjør noe galt, når han skulle trenge hjelp til noe. Satt på spissen, men du skjønner poenget.

Ikke misforstå meg. Jeg skulle virkelig ønske det var slik at hvert individ kunne være ansvarlig for sine egne handlinger 100%, at man slapp å på folk som små barn. Men ikke sant, et samfunn, som fks. Norge, er mer komplekst enn som så. Hver enkel person kan ikke gjøre som han/hun lyster, ting ville ikke gått rundt da. Så får man bare vurdere hvor mye man øsnker å beskytte sine borgere, og hva som skal tillates. Når det gjelder rusmidler er det veldig lett for myndighetene å se de negative sidene ved bruk, og trekke den slutningen at dette ikke burde være lovlig. Det kan nok også virke ganske meningsløst å legalisere de illegale rusmidlene.

I utgangspunktet er jeg for en mer liberal narkotikapolitikk, og ser at dagens måte å takle problemene på ikke funker. Men jeg ser også at det er en lang vei å gå. Jeg syns debatten om temaet på dette forumet er altfor svart/hvitt. Problemer oppstår ikke bare fordi folk er feil informert, de oppstår fordi mennesker er mennesker. Jeg synes man skal ha retten til å ødelegge seg selv om man øsnker det, men er det noen som gidder å fikse deg igjen?