View Single Post
Sitat av robhol Vis innlegg
Det er absolutt ikke i noens beste interesse at det faktisk blir en verdenskrig.
Vis hele sitatet...
Problemet er at det samme kan man si om første verdenskrig. Ingen av landene ønsket seg en storkrig, men på grunn av intrikate allianser og udugelige politikere ble små tilfeldigheter utslagsgivende. Jeg er klar over at dersom skuddene i Sarajevo hadde bommet, så hadde det antakelig skjedd noe annet. Likevel: WWI viste med all tydelighet at når storherrer uten forstand rasler med sablene, så kan det fort smelle.

En annen viktig parallel til WWI er at 'alle' så for seg at det ville bli en kort og kjapp affære på noen uker. Hvis man skal lære noe av historien, så må det være at det er jævlig dumt å oppføre seg som en tilbakestående huleboer når man sitter som øverstkommanderende for en stor millitærmakt. Det har ikke Trump forstått, og sant å si er jeg ikke veldig imponert over Iran heller i så måte.

Jeg er enig i at ingen egentlig ønsker en storkrig, men det betyr ikke at det ikke er en reell risiko. Verden styres i forstemmende liten grad av rasjonelle aktører.
Sist endret av Myoxocephalus; 6. januar 2020 kl. 10:08.