View Single Post
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Jeg brukte ikke ordene "mindre intellektuelle" bokstavelig, jeg brukte ordene til han jeg siterte. Det er ikke ord jeg personlig ville brukt om folk som sliter med en personlighetsforstyrrelse. Derfor brukte jeg hermetegn.



Det var du som brukte ordene "mindre intellektuelle" om personer med anti/dyssosial personlighetsforstyrrelse som ender opp i fengsel eller med rusproblematikk, så ikke før det over på meg fordi jeg siterte dine ord.

Folk med autisme og asberger er også rimelig blottet for empati. Jeg tror ikke det gjør at man sparer energi, men at man får andre utfordringer å strebe med. Det er en grunn til at nesten alle psykopater ender opp med rusproblematikk.

Etter et kjapt google-søk så ser det forresten ut som at du har rett, det er forskjell på psykopati og sosiopati. Men det er også viktig å poengtere at det ikke lengre heter psykopati eller sosiopati, dette er ord som ikke blir brukt innenfor medisinen lengre. Nå heter det antisosial eller dyssosial personlighetsforsyrrelse.

Man kaller ikke psykisk utviklikshemmede for tilbakestående eller mongoloide lengre, selv om de ordene tidligere ble brukt innenfor medisinen.
Vis hele sitatet...
Jeg skrev om "de mindre intellektuelle" på bakrunn av det du sa: "Så og si alle sosiopater er mindre intellektuelle".
Men jeg svarte at de. sannsynligvis har intelligens i varierende grad akkurat som oss andre.

Det fremstår for meg som at du sliter litt med å lese helheten av det folk skriver, og henger deg opp i småting som er irrelevant for diskusjonen. Har lest gjennom tråden nå, og det jeg leser i stort sett alle dine innlegg, er enten misforståelser av det andre mener, eller feilinformasjon fra din side. Både når det gjelder aspergers og PF.

Du overser det Realist1 og andre her lenger opp i tråden ber deg om å gjøre. Å komme med kilder på argumentene dine. Fordi de er smått oppsiktsvekkende og kan da virke litt spekulativt fra din side når du ikke underbygger de.

Kanskje spesielt påstanden om at de aller fleste innsatte i fengsel har antisosial PF.

Sånne påstander som folk flest ikke har hørt om, må du nesten underbygge hvis du vil bli tatt seriøst i en diskusjon.

At du ikke tar folk på alvor i tråden når de ber om kilder etter å ha argumentert for sitt synspunkt, viser jo ironisk nok litt manglende empati fra din side.

Men du har rett i at diagnosene har endret navn. Jeg brukte psykopat/sosiopat fordi det er begreper som er lettere å gjenkjenne for folk som måtte i tråden.

Antisosial PF kan ofte misforstås med at en er antisosial. Og dyssosial er et ord de fleste ikke har hørt om, tror jeg.