View Single Post
Hvis du har litt over gjennomsnittlig kapasitet så åpner oppdelt løp for forskjellige kombinasjoner av ingeniørdisipliner. Mens bachelor er ren matte gjennom samordna opptak, står studiesteder fritt til å vurdere individuelle tilfeller. Dette betyr at eksempelvis krav om bachelor og/eller arbeidserfaring med programmering ikke faktisk hindrer en med bachelor innen mekaniske fag å ta master innen programmeringsrelaterte disipliner.

Husker jeg for en del år siden spurte Vidarlo på PM hva han mente var den beste kompetansen man kunne ha. Han svarte med et eksempel fra der han da jobbet og illustrerte hvordan det å ha kompetanse innen flere felt er noe som er både praktisk i arbeidshverdagen og ekstremt ettertraktet i jobbmarkedet.

En ting til.. En klassisk oppfatning er at analoge studier ved NTNU i Trondheim og andre studiesteder i realiteten er langt mer krevende og omfattende ved flaggskipet.

Når jeg studerte bachelor fikk jeg 2 "A"'er, den ene på en oppgave og den andre på en eksamen. Tilfeldigivis den eksamenen hvor foreleser hadde valgt å bruke siste års eksamen fra NTNU. Før vi fikk forklaringen snakket vi studenteri mye om hvordan det tok halvparten så lang tid og var langt enklere spørsmål enn alle tidligere gitte eksamener i faget.

Videre vil jeg legge til at du bør gjøre litt research før du eventuelt velger å studere ved NTNU's forlengelser av 2016. Sammenslåingen ble gjort totalt uten hensyn til dynamikken blant de ansatte.
Se for deg dette:
2005-2015: Publisert et par ganger.
2014-2015: Internasjonale eksperter hentes inn fra rundt om i verden i forbindelse med større budsjett og større forventninger.
2015->: Sementert maktstruktur forblir uforandret, omringet av overlegen kompetanse uten strategisk tilhørighet og konstant presset for publiseringsfrekvens på mange tusen prosent av hva de har levert hele sin karriere.

Om det så oppstår konflikt er det uklart hvor ansvaret for å løse den ligger og de som under normale omstendigheter ville handlet i henhold til forventnigner til akademikere ved NTNU står nå i en situasjon der det viktigste er å sikre egen rygg. Tar du så i betraktning at minst ett av stedene allerede var blant best i Norge på å levere utilfredse studenter så står du igjen med et jævla vepsebol-.

EDIT: Presisering av klossete formuleringer: "
2005-2015: * Publisert et par ganger.
2015->: Sementert maktstruktur forblir uforandret, * (er) omringet av overlegen kompetanse uten strategisk tilhørighet og * (er) konstant presset for publiseringsfrekvens på mange tusen prosent av hva de har levert hele sin karriere.

*Gamlegutta ved originalt studiested
Sist endret av Tøffetom; 21. november 2019 kl. 05:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.