View Single Post
Sitat av Skepty Vis innlegg
Jeg synes denne skepsisen er ubegrunnet. Hva er det som gjør deg egnet til å være psykolog? Du har abstrakte begrep som empati, medmenneskelighet, sympati, forståelse, erfaring, visdom og så videre men er dette noe som kan rekrutteres etter? Svaret mitt heller mot nei. De egenskapene det er viktig å ha som psykolog er noe en får gjennom utdanningen og arbeid som psykolog.
Vis hele sitatet...
Må bare få presisere at jeg er enig i mye av det du skriver i dette innlegget, altså. Så kanskje litt dårlig stil å kun trekke ut det jeg er uenig i. Jeg tror også at dette kan tilegnes, og det er derfor viktig å forske på mikroprosesser i terapi, disse små valgene gode terapauter tar. Ikke kun de store linjene og de overordnede systemene de opererer med når de skal forstå klientens problemer. Jeg har et inntrykk av at det er mer vilje til dette nå, at det ikke er så tette skott mellom skolene som tidligere. Håper det i alle fall.
det evinnelige gnålet om at dagens rekruttering er dårlig fordi det ikke tester for yrkesrelevante egenskaper er jeg lei av.
Vis hele sitatet...
Hvis det er sånn kvasipsykologisk testing som har blitt så in i rekruttering du tenker på, så er jeg enig i det også. Det jeg har vært borti av slikt er utelukkende gøyale typetester uten fnugg av empirisk grunnlag, og om de hadde hatt det så hadde de fleste arbeidsgivere uansett ikke kunnet tolke eller bruke det på noen forsvarlig måte.

Sitat av Relevant Vis innlegg
Den eneste psykologen jeg har hatt som ''fast psykolog'' har jeg fått så god kontakt med at vi ringes ''på privaten'' og prater om shit som priser og andre ting. Er dette veldig uvanlig?

Er forøvrig alltid han som ringer meg. Og han forteller meg ting som jeg egentlig ikke har noe med å gjøre, men som kan påvirke meg. F.eks ''Du, jeg tenker på å send ditt og datt til ditt og datt, og da setter jeg isåfall en diagnose. Hva tenker du rindt det?''

Veldig hyggelig fyr, og jeg kan snakke om alt med han. Han sier han liker meg og hvordan jeg tenker. Vi lærer av hverandre sier han. Føler meg som nesten litt kompis med typen, men holder stort sett avstand pga. forholdet vi har.
Vis hele sitatet...
Jeg tror det er vanlig hvis det gjelder behandlingen din. Det er litt begrenset hva man kan ta på mail av den typen ting. Men hvis han ringer bare for å prate så høres det rart ut.

Høres ut som en fin relasjon, da. Det er jo personlig selv om det er profesjonelt. Hvis man sammenligner med en lærer, så bør også en god lærer tilstrebe å like elevene sine, og vil også bli glad i dem.
Sist endret av *pi; 20. mars 2019 kl. 19:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.