View Single Post
Sitat av FuNcEd Vis innlegg
Nei du er ikke på jordet, det er helt vanlig at man kan høre støy fra el-anlegget. Men så er det vel ikke så mange kanskje som smeller av masse cash på fet stereo som bor i ei gammal Rønne med dårlig el-anlegg. Isåfall kan man fjerne mesteparten med rette utstyret. Det står en ganske fin artikkel her om problematikk rundt det:

https://senorc.no/?p=226

Hvis man ellers har et kjempeanlegg med god kilde, god forsterker og gode høytalere og man bruker lampettledninger til høyttalerkabler vil man nok merke forskjell hvis man kjøper gode høyttalerkabler også, var det jeg mente



Skal ikke skryte på meg at jeg klarer det heller, kabler er vel det jeg bruker minst penger på når det kommer til Hi-Fi. Men bruker ikke lampettledninger på høyttalere til 20k heller, det finnes en gylden middelvei.

Et parr «dårlige» høyttale kan spille veldig bra med en skikkelig god forsterker mens noen skikkelig bra høyttalere spiller som oftest dårlig på en dårlig forsterker. Det er et kjent fenomen i Hi-fi verdenen. Mange kjøper seg fete høyttalere og sparer heller på forsterkeren som resulterer i forvrengning og det er faktisk lettere å sprenge høyttalerne med en liten forsterker kontra en stor.

Det fine med Vinyl er at det er en del av skjarmen at det knitrer litt og lyden er litt særegen. Er nesten som et lite rituale og ta frem vinylplata, legge på, starte spilleren, tørke av, sette ned stiften og la plata gå til den er ferdig. Kontra spille låter på PC-en. Det er moro med «helt ren» lyd og, men smaken er som baken. Jeg foretrekker å sette opp en egen kombo av komponenter i analog og få en egen touch over lyden fremfor å kjøre alt digitalt og lyden blir helt «sterlil».
Vis hele sitatet...

Nei, vinyl skal egentlig ikke knitre, dette er et resultat i statisk elektrisitet på plata og kommer mest sannsynelig av dårlig trykk på nåla eller dårlig innstilt anti-skate samt dårlig vask av plata. Har en spiller fra 70 tallet og en litt for billig stift og har kun litt antydning til knitring mellom låtene. Folk som bruker 5-10.000 kroner på stift hadde blitt utrolig skuffet om man hørte knitringen

Sitat av Eplejus Vis innlegg
Eric Clapton - Unplugged er et album jeg bruker gjentatte ganger når jeg tester alt av platespillere, dac'er, høyttalere o.s.v.

Angående Spotify vs Tidal. Har selv prøvd begge, som jeg har kjørt igjennom en Topping D90 DAC som støtter Tidal sitt MQA format.
Har testet med tilhørende Topping A90 hodetelefonforsterker med Sennheiser HD650, Audeze LCD-2C og LCD-X å jeg klarer ikke å høre forskjell på Spotify og Tidal MQA. Forskjellen er så mikroskopisk marginal at jeg syntes at Tidal ikke var verdt å beholde

Hadde Tidal vært billigere, hadde jeg nok kanskje beholdt abonnementet på det. Nå istedenfor bruker jeg heller den 200-lappen på en ekstra vinylplate i måneden. Det gir meg mer glede.

Det pågår en debatt angående MQA på YouTube nå om dagen. Den er verdt å få med seg. Søk på "MQA Review".
Vis hele sitatet...

Selv hører jeg forskjell på MQA kodeken. Men forskjellen er så ekstremt overdrevent og mange forventer fyldigere lyd mer dynamikk men eneste kodeken gjør er å lufte de høyere frekvensene bare en liten smule. Og selv syns jeg faktisk MQA høres verre ut enn Spotify og faktisk Tidal Hifi. Men har aldri vært noe fan av «tynn» lyd som for eks Klipsch holder jeg meg langt unna. Misforstå meg rett dyrere Klipsch med skikkelig rør forsterker er helt himmelsk å høre på, men for den prisen hadde jeg heller kjøpt eldre Martin Logan Elektrostater istedenfor
Sist endret av 420master; 1. august 2021 kl. 10:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.