Tråd: Gazastripen
View Single Post
Sitat av Unsub Vis innlegg
Hamas er bare en av mange grupperinger på Gazastripen som til tross for feilsteg som du så utmerket linker til har vært flinke til å få de forskjellige grupperingene, mange av dem mer ekstreme enn Hamas til å holde våpenhviler. Dette er desverre ikke gjort på minutter men som du ser av min tidligere link så klarer Hamas med eksepsjonelt få unntak å overholde våpenhvilen i månedsvis om så trengs.

I tillegg så skjønner jeg ikke hvordan du kan mene Hamas sine handlinger kan sette en stopper for fredsprosessen, hvilken fremgang gjøres når Hamas ikke yter voldelig motstand? Ikke bare har Hamas tilbydt seg å erkjenne Israel sin rett til å eksistere, de har også tilbudt seg å legge ned våpnene mot å få en Palestinsk stat.

Hva denne konflikten viser er at om våpnene legges ned (slik som PLO gjorde) så vil man miste drastiske mengder av sitt landområde, leve under en konstant okkupasjon der nyinflyttere i bosetninger harselerer med deg eller så har man den andre siden. Det er da at Gaza på sett og vis har autonomic, men de lever i et rent helvete der simple ting som sjokolade og fargestifter var forbudt vare i flere år.
Argumentet om hvordan Hamas "bare" kan legge ned våpnene for å få fremgang i denne konflikten viser veldig liten kunnskap til historien bak denne konflikten.
Vis hele sitatet...
Så din løsning er at Hamas fortsetter sin voldelige aggresjon? Hvor mener du dette vil føre? Hva slags løsninger mener du dette vil føre til?

Jeg snakker ikke om å legge våpnene ned og fullstendig gi opp kampen om sin stat. Men, å legge våpnene ned og gå over i en mer konstruktiv dialog. Der verdenssamfunnet kan ta del i å sørge for at Israel ikke fortsetter sine bosetninger.

Det ser ikke ut som om Hamas sin nåværende taktikk fører til noe annet sted enn nettopp et helvete for de som bor på Gazastripen.

Historien er det den der, og kanskje er det nettopp ved å gi litt slipp på deler av denne historien at man kan komme seg videre. Gi slipp på deler av hatet om gangen, til man til slutt kan fungere som naboer. (For å være litt vel optimistisk.)