Tråd: Gazastripen
View Single Post
Slik jeg ser det så er Israel sin beste mulighet for å stanse denne konflikten nettopp å svekke Hamas i så stor grad at Hamas ikke lengre er operative eller har sjanse til å bli operative igjen. Og slik at mer oppegående palestinske styresmakter kan ta over Gaza.

Om Israel skulle gitt etter for presset og droppet angrepene de nå har mot Hamas, så ville Hamas bare fortsatt å skyte raketter inn over Israel. Hamas ville fortsatt å bruke enhver kyniske mulighet til å smugle inn nye raketter for videre aggresjon.

Snur man på det derimot og ser det fra Hamas sin side, så har Hamas mulighet til å stoppe den militære konflikten ved å stoppe rakettene mot Israel. Om Hamas slutter å sende raketter innover Israel så får ikke Israel lengre et behov for å forsvare seg og å gå til motangrep. Men på grunn av at Hamas er noen forskrudde krigskåte idioter så velger de i stedet for nåværende linje, den militære konflikten vi ser i dag er Hamas sitt valg. Israel kan ikke velge å stoppe den uten at Hamas også er med på dette.

Hamas i dagens tilstand er ikke for fred, de skaper bare krig og elendighet. På bekostning av både egne og Israelske sivile. På bekostning av en dialog og det diplomati som kunne ført til en Palestinsk stat. De ødelegger bare for seg selv og andre.

Jeg syns det er fullstendig forkastelig når Israelere setter seg opp med popcorn og stoler, og klapper for bombenedslag i Gaza. Israel har ikke bare rene hender de heller, men jeg har fullstendig forståelse for at de må reagere. Det er grenser for hvor tålmodige de kan være. Og som det kommer frem, de gjør sitt ytterste for å unngå sivile tap. I motsetning til Hamas som gjør sitt ytterste for å oppnå sivile tap.

Allikevel så får det meste av medier og lignende det til å få Israel til å se ut som den store stygge ulven. De er utvilsomt den største part, men langt i fra den styggeste.

Personlig og by nature så har jeg en tendens til å holde med underdogs. Men i dette tilfellet kan jeg ikke si jeg har et mikrofnugg av sympati for Hamas. For det palestinske folk og de som er uskyldig berørte, ja. Men ikke for Hamas.