Tråd: Gazastripen
View Single Post
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av Provo Vis innlegg
Hva skal det bety? Du kan for øvrig snu på spekulasjonene også, og si at Hamas er avhengig av israelsk aggresjon for å beholde legitimitet hos palestinerne. Uansett er det Hamas som er ansvarlige for sine egne og stadige rakettangrep mot israelske sivile. Hvis du bare forsøker å påstå at Israel rett og slett ikke ønsker fred, så er jeg i hvert fall enig i at enkelte av premissene de forsøker å få fred på er urimelige. Poenget mitt derimot, er at dette ikke på noen måte fjerner Hamas sitt ansvar.


Som jeg påpekte tidligere er det veldig naturlig at de mistros når de samtidig nekter å offisielt forkaste eller endre sitt charter, eller grunnlov om du vil, som er tydelig på at en utslettelse av Israel er eneste akseptable alternativ. Kan de da forvente å bli trodd? Bør de bli trodd? (Angående perioden etter valget, som du trekker frem her, nektet de å gå med på Midtøsten-kvartettens betingelser for internasjonalt samarbeid: ikkevold og anerkjennelse av staten Israel.)
Vis hele sitatet...
Hva? Hva med å se konflikten fra litt større - og annet - perspektiv istedetfor med lupe og elektronmikroskop, der du overanalyserer én og én hendelse?

Hamas og israelske høyreradikalister passer hverandre som hånd i hanske. Mulig jeg er på noe tynn is her, men slik jeg har fått med meg så støttes den okkuperende/evt imperialistiske agendaen stort sett ikke av andre israelere, andre enn de ultraortodokse og de (mange) politisk høyreradikale sionistene.
Hadde Israel virkelig gått inn for det, så kunne Hamas blitt eliminert på ikke mange måneder. Forrige Gaza-krig i 2008 drepte 1385 palestinere totalt og 13 israelere totalt, der IDF brukte både bakke, luft-, og sjø-styrker, inkl spesialstyrker, og det var infanteri og nervøse israelske soldater inne i et område med beinhard motstand. Den militære overlegenheten er hinsides - og da er ikke Israels atomarsenal tatt i betraktning.

Det er ikke slik at palestinere, eller israelere, ikke ønsker fred. Hovedproblemet ligger i at politiske-religiøse grupper i Israel og politisk-militante grupper i Gaza ikke ønsker fred, fordi en fredsløsning ikke gavner deres agenda. Les denne og denne for å forstå litt Hamas'sin aggresjon mot både Fatah (og deres nylige "union"), Abbas og Israel, samt deres vennskap med det Muslimske Brorskapet i Egypt.

Sitat av Onibawan Vis innlegg
VG er rødstrømpe avis. Makan til møkk skal du lete lenge etter.
Vis hele sitatet...
Rødstrømpe avis? Ehh nei jeg zynes det er sånn blå-strømpe-avis som lages av sånne BI-gutter med sleik.

...........

En annen ting som ikke blir tatt i betraktning - trass settlernes spredning av bofelt - er hvor fredelig og friere Vestbredden (særlig deler av Vestbredden er) relativt til Gaza. Kristne arabere og tilreisende pilgrimer har da langt enklere liv og bedre levekår enn i heksegryta Gaza.

............

Edit; Hamas sitt såkalte charter er grandiose planer laget av ullhuer som har blitt "utdannet" i moskémiljøer, der de tror de skal kunne gjøre seg store på å stoppe Israel, verbalt og fysisk. Ingen politiker med respekt for seg selv tar Hamas sitt 'grunnlov' spesielt seriøst, og det er flere grunner til det. Typisk arabisk å snakke opp noe i grandiose ordelag, for deretter å aldri noensinne gidde å gjennomføre det. Drive Israel ut? Pfft.
Sist endret av aeon_illuminate; 14. juli 2014 kl. 00:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.